VNA-leden hadden per eind juni in totaal 177.771 private lease auto’s uitstaan. Dat was 7,5 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal zakelijke leaseauto’s daalde met 1,5 procent maar die nemen met 624.437 exemplaren nog altijd wel het leeuwendeel van de vaderlandse leasemarkt voor hun rekening. Bij bestelwagens was sprake van een toename met 1,2 procent naar 174.514 exemplaren. Binnen de VNA is het aantal private leasecontracten nu voor het eerst groter dan dat voor bestelwagens.

Corona

Na een sterk eerste kwartaal werd de groei in het tweede kwartaal wat gedempt door de impact van COVID-19, tekent de VNA aan. ‘De coronacrisis leidt tot een veranderende behoefte aan mobiliteit en brengt onzekerheid over het verdere verloop van 2020. Ook is het onduidelijk hoeveel financiële ruimte bedrijfsleven en overheid geven aan verdere vergroening van het wagenpark. De cijfers reflecteren de veranderende mobiliteitsbehoefte in Nederland. Binnen de zakelijke markt wordt minder gereden. Tegelijkertijd switchen veel particulieren van openbaar vervoer naar fiets en auto.’

Voorzitter Renate Hemerik: “De coronacrisis heeft geleid tot een storm in mobiliteit. Onze branche heeft stevige wortels en is stabiel. Toch zijn ook wij niet immuun voor deze crisis. Sommige takken worden flink opgeschud. Op dit moment bevinden we ons nog in het oog van de storm. Op termijn zal zich een nieuw normaal ontwikkelen in mobiliteit. Daarbij zal in ieder geval meer behoefte zijn aan flexibeler reizen en daar spelen leasemaatschappijen dan ook op in.”

Duurzaam

De VNA hoopt dat de veranderende behoefte aan mobiliteit vooral duurzaam wordt ingevuld. Bedrijven en particulieren staan voor economisch zware tijden en het is onduidelijk hoeveel (financiële) ruimte overblijft voor verdere vergroening van het wagenpark. Hemerik: “Diverse Europese landen zetten sterk in op subsidies voor de aanschaf van zuinige hybride en volledig elektrische auto’s. Ze vergroenen hun park en trekken tegelijkertijd de automarkt uit het slob.’’

In ons land wordt dat beleid echter nog niet gevoerd, denkt de VNA: “De lasten voor de zakelijke rijder stijgen in 2021 door een hogere bijtelling op EV’s. Het beperkte subsidiebudget voor particuliere aanschaf van nieuwe EV’s leidt daarnaast tot onzekerheid op de particuliere nieuwmarkt. Een bredere stimulans voor zuinige en schone nieuwe auto’s, zowel volledig elektrisch als hybride, zou economie en milieu helpen.”