VZR: spanning tussen werkgever en werknemer over mobiliteitskeuze

De Vereniging Zakelijke Rijders ziet een oplopende spanning tussen de inzet van leaseauto’s door werkgever en de mobiliteitskeuzes van de zakelijke rijder. “Nu thuiswerken een blijvertje is en digitale meetings onverminderd populair blijven, is de vraag bij wie de mobiliteitskeuze en de rekening komt te liggen.”

Amsterdam begint proef met beter verkeersbeheer

Werkgevers zijn momenteel minder bereid langdurige financiële verplichtingen aan te gaan, zoals leasecontracten. Een rondgang onder leasemaatschappijen wijst volgens de VZR dan ook uit dat er minder zakelijke leasecontracten worden ingezet. ‘Er is een aantal alternatieven, maar dat kan tot hogere kosten leiden voor werknemers’.

Mobiliteitsbudget

Met een mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun mobiliteit zelf regelen: OV jaarkaart, een fiets, een eigen auto, enzovoort. ‘De werknemer kan het geld dat hij niet besteedt aan mobiliteit, bruto, bij zijn inkomsten optellen. Oftewel, een leasebudget is in de meeste gevallen voordeliger dan een mobiliteitsbudget. De zakelijke rijder betaalt hier de rekening’, is de VZR van mening.

Kilometervergoeding

Het rijden met een privéauto en de zakelijke kilometers declareren is een andere optie. ‘Helaas hanteren veel werkgevers standaard de onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro als kilometervergoeding. Deze onbelaste vergoeding staat ver af van de daadwerkelijke kilometerprijs van een auto. Opnieuw betaalt de zakelijke rijder hier de rekening’.

Private lease

Een laatste optie is private leaseregeling. Middels een kilometervergoeding kan de werknemer zijn zakelijke kilometers gedeclareerd krijgen. ‘In deze optie is het echter de zakelijke rijder die een contract voor vier of vijf jaar aangaat en niet langer de werkgever. Ook bij deze optie is de zakelijke rijder degene die niet alleen de rekening betaalt, maar ook nog eens risicodrager wordt’, concludeert de VZR.

Afwentelen

“De zakelijke rijder mag niet belast worden met hogere kosten en het dragen van het risico voor zijn zakelijke kilometers” denkt Jan van Delft, voorzitter van VZR. “Uiteraard is de werknemer ook partij in het gezond houden van het bedrijf waar hij werkt en daar zullen hier en daar offers gebracht moeten worden. Het afwentelen van de kosten én het contractrisico op de zakelijke rijders is niet de oplossing. We adviseren bedrijven dan ook te zoeken naar flexibele mobiliteitsoplossingen zoals flex- en shortlease, of een volwaardig mobiliteitsbudget”.

VZR: spanning tussen werkgever en werknemer over mobiliteitskeuze - Automobielmanagement.nl

VZR: spanning tussen werkgever en werknemer over mobiliteitskeuze

De Vereniging Zakelijke Rijders ziet een oplopende spanning tussen de inzet van leaseauto’s door werkgever en de mobiliteitskeuzes van de zakelijke rijder. “Nu thuiswerken een blijvertje is en digitale meetings onverminderd populair blijven, is de vraag bij wie de mobiliteitskeuze en de rekening komt te liggen.”

Amsterdam begint proef met beter verkeersbeheer

Werkgevers zijn momenteel minder bereid langdurige financiële verplichtingen aan te gaan, zoals leasecontracten. Een rondgang onder leasemaatschappijen wijst volgens de VZR dan ook uit dat er minder zakelijke leasecontracten worden ingezet. ‘Er is een aantal alternatieven, maar dat kan tot hogere kosten leiden voor werknemers’.

Mobiliteitsbudget

Met een mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun mobiliteit zelf regelen: OV jaarkaart, een fiets, een eigen auto, enzovoort. ‘De werknemer kan het geld dat hij niet besteedt aan mobiliteit, bruto, bij zijn inkomsten optellen. Oftewel, een leasebudget is in de meeste gevallen voordeliger dan een mobiliteitsbudget. De zakelijke rijder betaalt hier de rekening’, is de VZR van mening.

Kilometervergoeding

Het rijden met een privéauto en de zakelijke kilometers declareren is een andere optie. ‘Helaas hanteren veel werkgevers standaard de onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro als kilometervergoeding. Deze onbelaste vergoeding staat ver af van de daadwerkelijke kilometerprijs van een auto. Opnieuw betaalt de zakelijke rijder hier de rekening’.

Private lease

Een laatste optie is private leaseregeling. Middels een kilometervergoeding kan de werknemer zijn zakelijke kilometers gedeclareerd krijgen. ‘In deze optie is het echter de zakelijke rijder die een contract voor vier of vijf jaar aangaat en niet langer de werkgever. Ook bij deze optie is de zakelijke rijder degene die niet alleen de rekening betaalt, maar ook nog eens risicodrager wordt’, concludeert de VZR.

Afwentelen

“De zakelijke rijder mag niet belast worden met hogere kosten en het dragen van het risico voor zijn zakelijke kilometers” denkt Jan van Delft, voorzitter van VZR. “Uiteraard is de werknemer ook partij in het gezond houden van het bedrijf waar hij werkt en daar zullen hier en daar offers gebracht moeten worden. Het afwentelen van de kosten én het contractrisico op de zakelijke rijders is niet de oplossing. We adviseren bedrijven dan ook te zoeken naar flexibele mobiliteitsoplossingen zoals flex- en shortlease, of een volwaardig mobiliteitsbudget”.