MijnContract digitaliseert de volledige klantreis: van de offerte en het eerste contract tot het einde van de overeenkomst of de verlenging. Het intakeproces, dat aanvankelijk enkele weken in beslag nam, is nu teruggebracht tot een dag. Bovendien is er veel minder handmatig werk, een kleinere foutmarge en vooral een hogere conversie van ‘lead’ naar ‘klant met een contract’. Verder is de klantbeleving verbeterd en is de portal 24/7 bereikbaar.

Merkidentiteit

MijnContract is ontwikkeld door twee externe consultants en twee interne developers in zes sprints van in totaal 12 weken. Naast de integratie met backoffice-systemen was het creëren van de juiste ‘look & feel’ een belangrijke uitdaging voor Alcredis. Jan van der Laan, manager Mendix Expert Center bij de Louwman Group: “Voor grote automerken is het essentieel dat hun merkidentiteit tot in het kleinste detail wordt doorgevoerd. Bezoekt een klant bijvoorbeeld zijn persoonlijke portal via toyota.nl of lexus.nl, dan blijft hij gedurende de gehele klantreis binnen dezelfde merkomgeving. Door samen te werken met Mendix konden we dit voor deze automerken waarmaken.”

Groei

Het kernsysteem van Alcredis is het Miles ERP-systeem. Dit wordt wereldwijd gebruikt door transportbedrijven en dealers en is essentieel voor de planning en aanschaf van auto’s. Alcredis wilde zo min mogelijk maatwerk toepassen op het ERP-systeem maar toch het proces versnellen en vereenvoudigen voor zowel consumenten als Alcredis-medewerkers. Het uiteindelijke doel is om een verdere efficiencyslag te maken waardoor deze processen met de helft van de huidige FTE inzet kunnen worden gerealiseerd en waarmee de verwachte groei van 60 procent in de private lease-divisie kan worden vorm gegeven.