Macadam introduceert de CarCheck-App

brand story

“Onafhankelijkheid is onze kracht”, aldus Gert Valkema, sinds maart accountmanager voor Macadam Nederland. De onderneming is gespecialiseerd in het inspecteren van voertuigen. Waar de inname van een leaseauto vroeger een activiteit was van de dealer namens de leasemaatschappij, wordt dit nu gedaan door een volkomen onafhankelijke partij.

“Wij inspecteren het voertuig en leggen de staat ervan vast in een gedetailleerd rapport, inclusief fotoreportage. Waarom? Bij inlevering van een leaseauto ontstaat er vaak een discussie vanwege schades of technische gebreken. Het gevolg is een verstoorde relatie tussen berijder en leverancier, vooral als deze geconstateerde gebreken worden doorbelast. In onze rol van onafhankelijke ‘totaaloplosser’ biedt Macadam echter de oplossing hiervoor, zodat het gebruikers- en innameproces goed verloopt en de klanttevredenheid wordt geborgd.”

Zelf inspectie uitvoeren

Een belangrijke nieuwe tool in dit proces is de CarCheck-App, waarbij het voor een berijder mogelijk wordt gemaakt om een tussentijdse inspectie uit te voeren. “Deze CarCheck-App is gebaseerd op vier uitgangspunten: snelheid, gebruiksgemak, veelzijdigheid en rentabiliteit. Het doel is om de berijder de mogelijkheid te bieden zelf zijn voertuig te inspecteren, door de staat van het voertuig digitaal vast te leggen. Wij herstellen geen voertuigen, we zijn niet betrokken bij vervolgactiviteiten na inname en we hebben geen belang bij verkoop van een voertuig nadat het geïnspecteerd is. Dit is om de onafhankelijkheid en objectiviteit te waarborgen naar zowel de opdrachtgever als naar de bestuurder.”

Gedetailleerd overzicht

De CarCheck-App is ingericht op pré-inspecties, voertuigoverdracht en reparaties. Tijdens een pré-inspectie wordt de gebruiker met simpele (visuele) richtlijnen door de inspectie geleid. Daarna ontvangt de berijder een gedetailleerd overzicht van de checks en schadevaststellingen inclusief bijbehorende afbeeldingen. Ook bij een sleuteloverdracht op locatie, of thuis, kan de berijder zelf een check doen van zowel de nieuwe als de in te leveren auto. Deze overdrachten gaan van leasevoertuigen, chauffeurswissels tot aan fleet checks. In geval van reparatie kan er een expert geraadpleegd worden voor een laatste kostenberekening of kan de reparatie direct worden geregeld. De CarCheck-App wordt inmiddels gebruikt door Arval, ALD Automotive, LeasePlan en PSA. Behalve bij leasemaatschappijen ziet Valkema ook kansen bij dealerholdings (private lease), bij fleetowners zelf en bij transporteurs.

Wagenparkbeheer

Naast de CarCheck-App hanteert Macadam op zijn website twee portals voor het wagenparkbeheer. Valkema: “We hebben het Off Lease Portal, waarbij het inspectierapport kan worden opgevraagd en de fleetmanager de gemaakte afspraken, de doorbelasting van schades en de remarketing rondom de auto kan invullen en afwikkelen. En er is het PitStop-portal, een managementtool waar je het gehele remarketingproces van ‘gate in’ tot ‘gate out’ kunt managen en doorlooptijd prioriteit heeft. Hierover is ook nog heel veel te vertellen.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.

Macadam introduceert de CarCheck-App - Automobielmanagement.nl

Macadam introduceert de CarCheck-App

brand story

“Onafhankelijkheid is onze kracht”, aldus Gert Valkema, sinds maart accountmanager voor Macadam Nederland. De onderneming is gespecialiseerd in het inspecteren van voertuigen. Waar de inname van een leaseauto vroeger een activiteit was van de dealer namens de leasemaatschappij, wordt dit nu gedaan door een volkomen onafhankelijke partij.

“Wij inspecteren het voertuig en leggen de staat ervan vast in een gedetailleerd rapport, inclusief fotoreportage. Waarom? Bij inlevering van een leaseauto ontstaat er vaak een discussie vanwege schades of technische gebreken. Het gevolg is een verstoorde relatie tussen berijder en leverancier, vooral als deze geconstateerde gebreken worden doorbelast. In onze rol van onafhankelijke ‘totaaloplosser’ biedt Macadam echter de oplossing hiervoor, zodat het gebruikers- en innameproces goed verloopt en de klanttevredenheid wordt geborgd.”

Zelf inspectie uitvoeren

Een belangrijke nieuwe tool in dit proces is de CarCheck-App, waarbij het voor een berijder mogelijk wordt gemaakt om een tussentijdse inspectie uit te voeren. “Deze CarCheck-App is gebaseerd op vier uitgangspunten: snelheid, gebruiksgemak, veelzijdigheid en rentabiliteit. Het doel is om de berijder de mogelijkheid te bieden zelf zijn voertuig te inspecteren, door de staat van het voertuig digitaal vast te leggen. Wij herstellen geen voertuigen, we zijn niet betrokken bij vervolgactiviteiten na inname en we hebben geen belang bij verkoop van een voertuig nadat het geïnspecteerd is. Dit is om de onafhankelijkheid en objectiviteit te waarborgen naar zowel de opdrachtgever als naar de bestuurder.”

Gedetailleerd overzicht

De CarCheck-App is ingericht op pré-inspecties, voertuigoverdracht en reparaties. Tijdens een pré-inspectie wordt de gebruiker met simpele (visuele) richtlijnen door de inspectie geleid. Daarna ontvangt de berijder een gedetailleerd overzicht van de checks en schadevaststellingen inclusief bijbehorende afbeeldingen. Ook bij een sleuteloverdracht op locatie, of thuis, kan de berijder zelf een check doen van zowel de nieuwe als de in te leveren auto. Deze overdrachten gaan van leasevoertuigen, chauffeurswissels tot aan fleet checks. In geval van reparatie kan er een expert geraadpleegd worden voor een laatste kostenberekening of kan de reparatie direct worden geregeld. De CarCheck-App wordt inmiddels gebruikt door Arval, ALD Automotive, LeasePlan en PSA. Behalve bij leasemaatschappijen ziet Valkema ook kansen bij dealerholdings (private lease), bij fleetowners zelf en bij transporteurs.

Wagenparkbeheer

Naast de CarCheck-App hanteert Macadam op zijn website twee portals voor het wagenparkbeheer. Valkema: “We hebben het Off Lease Portal, waarbij het inspectierapport kan worden opgevraagd en de fleetmanager de gemaakte afspraken, de doorbelasting van schades en de remarketing rondom de auto kan invullen en afwikkelen. En er is het PitStop-portal, een managementtool waar je het gehele remarketingproces van ‘gate in’ tot ‘gate out’ kunt managen en doorlooptijd prioriteit heeft. Hierover is ook nog heel veel te vertellen.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.