Autoleasepark groeit wel maar minder snel

Het Nederlandse autoleasepark groeide in 2020 met 1,5 procent tot 1.145.000 voertuigen. Daarmee neemt het aantal leasevoertuigen minder snel toe dan in voorgaande jaren. Voor het eerst in jaren daalde het aantal zakelijke leaseauto’s, namelijk met 2,1 procent tot 724.800. Daar tegenover staat een groei van 14 procent bij private lease naar 214.300 auto’s. Het aantal geleasde bestelwagens nam met 2,9 procent toe tot 206.000 voertuigen.

Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA. Positief is wel het hoge tempo van verduurzaming van het wagenpark, stelt de VNA. Zo was in 2020 ruim een kwart van de nieuw geregistreerde leaseauto’s (zakelijk en particulier) elektrisch. In 2019 was dit nog 1 op de 5,5 auto. De meerderheid daarvan is volledig elektrisch en een klein deel plug-in hybride. Die elektrificatie van het leasepark wordt niet alleen meer gedreven door de zakelijke markt.

Private lease

Ook bij private lease is nu sprake van een doorbraak van volledig elektrische personenauto’s. Dit komt onder meer door de combinatie van een toenemend aanbod aan elektrische modellen en de subsidie voor dergelijke personenauto’s. Renate Hemerik, voorzitter VNA, ziet een belangrijke maatschappelijke rol voor private lease: “De coronapandemie heeft een beweging in gang gezet van OV naar individueel vervoer. Private lease maakt nieuwe en jong gebruikte auto’s financieel bereikbaar, zodat consumenten veilig en duurzaam op weg kunnen. Gelukkig is dat nu ook steeds vaker volledig elektrisch.”

Bestelauto’s

Het lease bestelwagenpark groeide vorig jaar met 5.800 voertuigen. Daarmee is 20 procent van de bestelwagens in Nederland een leasevoertuig. Dat aandeel kan de komende jaren volgens de VNA toenemen omdat bestelwagens een steeds belangrijkere rol spelen in transport, onder meer door de toename in online winkelen. Daarnaast zal het bestelwagenpark in hoog tempo moeten verduurzamen. De onlangs afgesproken Green Deal Zero Emission Stadslogistiek gaat namelijk uit van het emissievrij bevoorraden van binnensteden in 2025.

Ambities

Hemerik: “De autoleasebranche wil overheden en bedrijfsleven helpen het bestelwagenpark te elektrificeren. Zeker nu de financiële buffers van ondernemers zijn aangetast, is lease een belangrijke schakel in het verwezenlijken van de ambities in zero emissie stadslogistiek. De leasesector helpt ondernemers ‘duurzaam investerend’ de crisis uit te komen. Net als bij personenauto’s, waar 60 procent van de elektrische auto’s wordt geleased, willen we de markt voor elektrische bestelwagens aanjagen.”

Lees ook:
NZMO: Meer thuiswerken én minder zakelijke kilometers in post-corona tijdperk

Autoleasepark groeit wel maar minder snel - Automobielmanagement.nl

Autoleasepark groeit wel maar minder snel

Het Nederlandse autoleasepark groeide in 2020 met 1,5 procent tot 1.145.000 voertuigen. Daarmee neemt het aantal leasevoertuigen minder snel toe dan in voorgaande jaren. Voor het eerst in jaren daalde het aantal zakelijke leaseauto’s, namelijk met 2,1 procent tot 724.800. Daar tegenover staat een groei van 14 procent bij private lease naar 214.300 auto’s. Het aantal geleasde bestelwagens nam met 2,9 procent toe tot 206.000 voertuigen.

Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA. Positief is wel het hoge tempo van verduurzaming van het wagenpark, stelt de VNA. Zo was in 2020 ruim een kwart van de nieuw geregistreerde leaseauto’s (zakelijk en particulier) elektrisch. In 2019 was dit nog 1 op de 5,5 auto. De meerderheid daarvan is volledig elektrisch en een klein deel plug-in hybride. Die elektrificatie van het leasepark wordt niet alleen meer gedreven door de zakelijke markt.

Private lease

Ook bij private lease is nu sprake van een doorbraak van volledig elektrische personenauto’s. Dit komt onder meer door de combinatie van een toenemend aanbod aan elektrische modellen en de subsidie voor dergelijke personenauto’s. Renate Hemerik, voorzitter VNA, ziet een belangrijke maatschappelijke rol voor private lease: “De coronapandemie heeft een beweging in gang gezet van OV naar individueel vervoer. Private lease maakt nieuwe en jong gebruikte auto’s financieel bereikbaar, zodat consumenten veilig en duurzaam op weg kunnen. Gelukkig is dat nu ook steeds vaker volledig elektrisch.”

Bestelauto’s

Het lease bestelwagenpark groeide vorig jaar met 5.800 voertuigen. Daarmee is 20 procent van de bestelwagens in Nederland een leasevoertuig. Dat aandeel kan de komende jaren volgens de VNA toenemen omdat bestelwagens een steeds belangrijkere rol spelen in transport, onder meer door de toename in online winkelen. Daarnaast zal het bestelwagenpark in hoog tempo moeten verduurzamen. De onlangs afgesproken Green Deal Zero Emission Stadslogistiek gaat namelijk uit van het emissievrij bevoorraden van binnensteden in 2025.

Ambities

Hemerik: “De autoleasebranche wil overheden en bedrijfsleven helpen het bestelwagenpark te elektrificeren. Zeker nu de financiële buffers van ondernemers zijn aangetast, is lease een belangrijke schakel in het verwezenlijken van de ambities in zero emissie stadslogistiek. De leasesector helpt ondernemers ‘duurzaam investerend’ de crisis uit te komen. Net als bij personenauto’s, waar 60 procent van de elektrische auto’s wordt geleased, willen we de markt voor elektrische bestelwagens aanjagen.”

Lees ook:
NZMO: Meer thuiswerken én minder zakelijke kilometers in post-corona tijdperk