Verkoop LeasePlan weer op tafel

LeasePlan staat opnieuw in de etalage. Investeerders hebben belangstelling om het Nederlandse bedrijf over te nemen. Er zou een prijskaartje van zeker 10 miljard dollar aan LeasePlan kunnen hangen. De onderhandelingen zijn nog in een pril stadium en er is geen enkele zekerheid dat het inderdaad tot een transactie komt.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van goed-ingevoerde bronnen. De huidige eigenaren van LeasePlan, waaronder de pensioenuitvoerder voor de zorg PGGM en het Duitse private equity bedrijf TDR Capital, hebben in oktober 2018 al eens geprobeerd het bedrijf naar de beurs te brengen. Dat plan werd echter later ingetrokken omdat het door het toenmalige slechte beursklimaat niet zou opbrengen wat de eigenaren hadden ingeschat.

Mobiliteitsdiensten

LeasePlan is één van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, met een vloot van 1,9 miljoen voertuigen in dertig landen. Nu is er volgens Bloomberg van verschillende kanten belangstelling voor de vaderlandse leasegigant. Dat komt vooral door de opkomst van nieuwe mobiliteitsdiensten als autodelen, auto-abonnementen en ook private lease waar LeasePlan met haar Car-as-a-Service sterk op inspeelt. Veel mensen willen niet meer met het OV reizen maar willen in dit stadium ook (nog) geen eigen auto bezitten, stelt het bedrijf. “In het afgelopen coronajaar zaten we al op een grote plus in privélease. De restwaarde van elektrische auto’s is nu onzeker, waardoor velen voor een leasecontract gaan. Dan weten ze waar ze aan toe zijn”, aldus topman Tex Gunning bij de publicatie van de jaarcijfers tegen De Telegraaf. LeasePlan heeft afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 252 miljoen euro, ruim 37 procent minder dan in 2019. Die daling kwam hoofdzakelijk door de coronacrisis waardoor LeasePlan zich genoodzaakt zag een groot bedrag te reserveren voor dubieuze debiteuren.

CarNext

Naast verkoop van de hele onderneming is ook afstoten of afzonderlijk naar de beurs brengen van CarNext, het dochterbedrijf dat tweedehands (lease)auto’s verkoopt, een optie. CarNext, dat in 22 landen vestigingen heeft, verkocht vorig jaar 238.000 occasions en draaide daarmee een omzet van 138 miljoen euro. De markt voor dit soort online autobedrijven is sterk in beweging met onder meer het beurssucces van het Amerikaanse Carvana, de recente beursgang van het Duitse Auto1 – moeder van wijkopenautos.nl en autohero.nl – en de overname van een bescheiden Duits mobiliteitsbedrijf door de Britse nieuwkomer Cazoo. LeasePlan geeft op al die suggesties van Bloomberg in dit stadium geen commentaar.

Lees ook:
CEO LeasePlan: ‘EV subsidieloterij te zot voor woorden’
LeasePlan start proef met deelmobiliteit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Verkoop LeasePlan weer op tafel - Automobielmanagement.nl

Verkoop LeasePlan weer op tafel

LeasePlan staat opnieuw in de etalage. Investeerders hebben belangstelling om het Nederlandse bedrijf over te nemen. Er zou een prijskaartje van zeker 10 miljard dollar aan LeasePlan kunnen hangen. De onderhandelingen zijn nog in een pril stadium en er is geen enkele zekerheid dat het inderdaad tot een transactie komt.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van goed-ingevoerde bronnen. De huidige eigenaren van LeasePlan, waaronder de pensioenuitvoerder voor de zorg PGGM en het Duitse private equity bedrijf TDR Capital, hebben in oktober 2018 al eens geprobeerd het bedrijf naar de beurs te brengen. Dat plan werd echter later ingetrokken omdat het door het toenmalige slechte beursklimaat niet zou opbrengen wat de eigenaren hadden ingeschat.

Mobiliteitsdiensten

LeasePlan is één van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, met een vloot van 1,9 miljoen voertuigen in dertig landen. Nu is er volgens Bloomberg van verschillende kanten belangstelling voor de vaderlandse leasegigant. Dat komt vooral door de opkomst van nieuwe mobiliteitsdiensten als autodelen, auto-abonnementen en ook private lease waar LeasePlan met haar Car-as-a-Service sterk op inspeelt. Veel mensen willen niet meer met het OV reizen maar willen in dit stadium ook (nog) geen eigen auto bezitten, stelt het bedrijf. “In het afgelopen coronajaar zaten we al op een grote plus in privélease. De restwaarde van elektrische auto’s is nu onzeker, waardoor velen voor een leasecontract gaan. Dan weten ze waar ze aan toe zijn”, aldus topman Tex Gunning bij de publicatie van de jaarcijfers tegen De Telegraaf. LeasePlan heeft afgelopen jaar een nettowinst geboekt van 252 miljoen euro, ruim 37 procent minder dan in 2019. Die daling kwam hoofdzakelijk door de coronacrisis waardoor LeasePlan zich genoodzaakt zag een groot bedrag te reserveren voor dubieuze debiteuren.

CarNext

Naast verkoop van de hele onderneming is ook afstoten of afzonderlijk naar de beurs brengen van CarNext, het dochterbedrijf dat tweedehands (lease)auto’s verkoopt, een optie. CarNext, dat in 22 landen vestigingen heeft, verkocht vorig jaar 238.000 occasions en draaide daarmee een omzet van 138 miljoen euro. De markt voor dit soort online autobedrijven is sterk in beweging met onder meer het beurssucces van het Amerikaanse Carvana, de recente beursgang van het Duitse Auto1 – moeder van wijkopenautos.nl en autohero.nl – en de overname van een bescheiden Duits mobiliteitsbedrijf door de Britse nieuwkomer Cazoo. LeasePlan geeft op al die suggesties van Bloomberg in dit stadium geen commentaar.

Lees ook:
CEO LeasePlan: ‘EV subsidieloterij te zot voor woorden’
LeasePlan start proef met deelmobiliteit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding