Het gebruik van bestelwagens daalde minder hard; van 31.600 kilometer naar 31.000 kilometer. Wel is het zo dat veel klanten kiezen voor langere looptijden. De theoretische looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s nam toe van gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden en bij private lease van 49,1 naar 49,9 maanden.

Kritisch

Voorzitter Renate Hemerik: “Het jaar 2020 is een bijzonder jaar. Voor iedereen. Naast veel negatieve gevolgen, is het positief dat mede door corona nu kritischer naar de noodzaak van verplaatsingen wordt gekeken. Ook hoeven verplaatsingen niet altijd met de auto. De fiets heeft definitief zijn plek ingenomen, ook in het zakelijk gebruik. Het is al bij bijna de helft van onze leden mogelijk om e-bikes te leasen.”

Duurder

Ook is er een trend naar duurdere leaseauto’s. Dat is deels het gevolg van de doorbraak van elektrisch in private lease. De combinatie van private lease en de overheidssubsidie op elektrische auto’s stelt steeds meer particulieren in staat om te kiezen voor emissievrije automobiliteit. Het gezamenlijke aandeel van hybride en elektrische auto’s in het private leasepark verdubbelde tot 9 procent. In het zakelijke lease personenautopark is al 21 procent hybride of volledig elektrisch.

Tweedehands

Hemerik: “We hebben nog een lange weg te gaan voordat het totale Nederlandse wagenpark elektrisch is. Maar als zowel particulieren als zakelijke klanten vaker elektrisch kiezen is dit niet alleen goed voor de nieuwe instroom, maar ook voor de doorstroom naar de tweedehandsmarkt. Zeker nu er ook steeds meer kleinere en dus betaalbaardere elektrische modellen op de markt komen, wordt het voor steeds meer consumenten ook haalbaar en betaalbaar om een tweedehands elektrische auto te kopen of te leasen.”

Lees ook:
Rijden we over vijf jaar nog in een leaseauto?