De terugval wordt voor een flink deel verklaard door de dalende inzet van nieuwe elektrische leaseauto’s. De verdere daling van de bijtelling voor dit soort modellen speelt daarbij een belangrijke rol. Vooral de zakelijke leasemarkt was de afgelopen jaren een belangrijke aanjager voor elektrificatie. Voorzitter Renate Hemerik van de VNA: “Ons eerdere vermoeden dat een te snelle verhoging van de bijtelling de gang naar elektrisch afremt wordt waarheid. Het aandeel volledig elektrisch in nieuwe leaseauto’s is in de eerste vier maanden gedaald van 10 procent naar 6 procent. EV’s ontwikkelen zich gelukkig snel, maar kunnen nog niet zonder stimulans.”
Subsidies
Ook het beperkte budget voor subsidies op particulier aangeschafte EV’s is een rem. Hier daalde het aandeel EV’s in de eerste vier maanden naar vier procent. Hemerik: “De strikte jaarlijkse budgettering van de subsidie op nieuwe particuliere EV’s (SEPP) remt de ontwikkeling van elektrisch in de particuliere markt. Juist nu veel particulieren, door corona, kiezen voor individueel vervoer is het zaak de subsidiekraan open te houden. Dat is ook wat andere Europese landen om ons heen met succes doen. In het totale wagenpark in Nederland is het aandeel volledig elektrisch met zo’n 2 procent nog steeds gering. Er is dus nog een lange weg te gaan als het gaat om vergroening van het wagenpark. Essentieel daarvoor is de instroom van nieuwe elektrische auto’s. Zonder die instroom zal ook het aanbod van EV’s op de occasionmarkt gering blijven.
Lees ook:
VNA-voorzitter Renate Hemerik: ‘Er moet echt flink geïnvesteerd worden in mobiliteit’