Autolease groeit met 2,7 procent

Het Nederlandse leasewagenpark is dit jaar (tot en met september) met 2,7 procent gegroeid ten opzichte van 2020. Deze groei doet zich niet alleen voor in de private lease, ook het zakelijke segment laat een toename zien. De leasefiets ontpopt zich daarnaast als nieuwe groeimarkt. Dit meldt de VNA.

Ten opzichte van eind 2020 is het zakelijke lease personenauto park met 0,8 procent toegenomen. Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA): “Natuurlijk herkennen we heroverwegingen bij werkgevers over invulling van hun mobiliteit. We zien echter ook dat, ondanks een kleine dip vorig jaar, de vraag naar zakelijke leasepersonenauto’s niet is aangetast door de coronacrisis. Integendeel, de vraag in de markt neemt inmiddels zelfs toe.”

Private lease

Het private leasepark groeide tot en met het derde kwartaal met 6,1 procent ten opzichte van eind vorig jaar, constateert de VNA. Steeds meer leden van de VNA bieden bovendien fietslease aan. Het VNA-park telt inmiddels bijna 21.000 e-bikes en speed-pedelecs. Dit jaar was tot en met het derde kwartaal sprake van 63 procent groei ten opzichte van eind 2020.

Bestelauto’s

Het herstel van de Nederlandse economie zorgt tot slot ook voor een toename in de lease van bestelwagens. Tot en met het derde kwartaal is het park met 5,6 procent gegroeid ten opzichte van eind 2020. Belangrijke afnemers zoals de bouw, handel en industrie draaien op volle toeren.

Uitdaging

“Het is voor de leasebranche een uitdaging om te voldoen aan de toenemende vraag naar duurzame mobiliteit en emissievrije auto’s in het bijzonder,” zegt de VNA-voorzitter. “Leasemaatschappijen proberen onder andere door verlenging van contracten verlichting te brengen in de situatie. De situatie zou echter geholpen zijn als de bijtelling niet per 1 januari 2022 wordt verhoogd in een situatie van krapte in de markt. Het is voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark belangrijk om de instroom van nieuwe emissievrije auto’s hoog te houden.”

Lees ook:
VNA verrast over conclusies TNO whitepaper

Autolease groeit met 2,7 procent - Automobielmanagement.nl

Autolease groeit met 2,7 procent

Het Nederlandse leasewagenpark is dit jaar (tot en met september) met 2,7 procent gegroeid ten opzichte van 2020. Deze groei doet zich niet alleen voor in de private lease, ook het zakelijke segment laat een toename zien. De leasefiets ontpopt zich daarnaast als nieuwe groeimarkt. Dit meldt de VNA.

Ten opzichte van eind 2020 is het zakelijke lease personenauto park met 0,8 procent toegenomen. Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA): “Natuurlijk herkennen we heroverwegingen bij werkgevers over invulling van hun mobiliteit. We zien echter ook dat, ondanks een kleine dip vorig jaar, de vraag naar zakelijke leasepersonenauto’s niet is aangetast door de coronacrisis. Integendeel, de vraag in de markt neemt inmiddels zelfs toe.”

Private lease

Het private leasepark groeide tot en met het derde kwartaal met 6,1 procent ten opzichte van eind vorig jaar, constateert de VNA. Steeds meer leden van de VNA bieden bovendien fietslease aan. Het VNA-park telt inmiddels bijna 21.000 e-bikes en speed-pedelecs. Dit jaar was tot en met het derde kwartaal sprake van 63 procent groei ten opzichte van eind 2020.

Bestelauto’s

Het herstel van de Nederlandse economie zorgt tot slot ook voor een toename in de lease van bestelwagens. Tot en met het derde kwartaal is het park met 5,6 procent gegroeid ten opzichte van eind 2020. Belangrijke afnemers zoals de bouw, handel en industrie draaien op volle toeren.

Uitdaging

“Het is voor de leasebranche een uitdaging om te voldoen aan de toenemende vraag naar duurzame mobiliteit en emissievrije auto’s in het bijzonder,” zegt de VNA-voorzitter. “Leasemaatschappijen proberen onder andere door verlenging van contracten verlichting te brengen in de situatie. De situatie zou echter geholpen zijn als de bijtelling niet per 1 januari 2022 wordt verhoogd in een situatie van krapte in de markt. Het is voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark belangrijk om de instroom van nieuwe emissievrije auto’s hoog te houden.”

Lees ook:
VNA verrast over conclusies TNO whitepaper