VZR: koopdatum moet leidend zijn voor bepalen bijtelling

De Vereniging Zakelijke Rijders pleit ervoor om de koopdatum van een auto te laten gelden voor de bijtellingskorting. Het maximale bedrag waarover de bijtelling geldt wordt in 2022 namelijk verlaagd naar 35.000 euro. Door leveringsproblemen worden veel auto’s echter pas in 2022 geleverd. Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben, stelt de VZR.

‘Terwijl Nederland het voorbeeld van Europa is voor de stimulering van elektrisch rijden, wierp het demissionair kabinet met Prinsjesdag een vreemde drempel op. De stapsgewijze verhoging van de bijtelling voor volledig elektrisch rijden blijft gehandhaafd, en de bijtelling cap wordt verlaagd. Vanaf 2022 krijg je alleen korting op je bijtelling tot een bedrag van 35.000 euro in plaats van 40.000 euro. Deze maatregelen staan haaks op het klimaatakkoord en actuele klimaatdiscussie; stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie’, aldus de VZR.

18 maanden

Wie nu een elektrische auto bestelt, kan kiezen uit een beperkte voorraad of moet rekening houden met een levertijd die soms oploopt tot 18 maanden. In slechts enkele gevallen kan je de auto van je keuze dit jaar ook daadwerkelijk gaan rijden mét de bijbehorende bijtellingskorting. VZR pleit ervoor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. ‘Je beslist immers op dat moment voor de auto met de op dat moment geldende bijtelling. Dan weet je waar je als berijder recht op hebt’.

Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit: “Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”

Lees ook:
Ruime meerderheid zakelijke rijders gaat minder privé rijden bij variabele bijtelling

VZR: koopdatum moet leidend zijn voor bepalen bijtelling - Automobielmanagement.nl

VZR: koopdatum moet leidend zijn voor bepalen bijtelling

De Vereniging Zakelijke Rijders pleit ervoor om de koopdatum van een auto te laten gelden voor de bijtellingskorting. Het maximale bedrag waarover de bijtelling geldt wordt in 2022 namelijk verlaagd naar 35.000 euro. Door leveringsproblemen worden veel auto’s echter pas in 2022 geleverd. Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben, stelt de VZR.

‘Terwijl Nederland het voorbeeld van Europa is voor de stimulering van elektrisch rijden, wierp het demissionair kabinet met Prinsjesdag een vreemde drempel op. De stapsgewijze verhoging van de bijtelling voor volledig elektrisch rijden blijft gehandhaafd, en de bijtelling cap wordt verlaagd. Vanaf 2022 krijg je alleen korting op je bijtelling tot een bedrag van 35.000 euro in plaats van 40.000 euro. Deze maatregelen staan haaks op het klimaatakkoord en actuele klimaatdiscussie; stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie’, aldus de VZR.

18 maanden

Wie nu een elektrische auto bestelt, kan kiezen uit een beperkte voorraad of moet rekening houden met een levertijd die soms oploopt tot 18 maanden. In slechts enkele gevallen kan je de auto van je keuze dit jaar ook daadwerkelijk gaan rijden mét de bijbehorende bijtellingskorting. VZR pleit ervoor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. ‘Je beslist immers op dat moment voor de auto met de op dat moment geldende bijtelling. Dan weet je waar je als berijder recht op hebt’.

Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit: “Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”

Lees ook:
Ruime meerderheid zakelijke rijders gaat minder privé rijden bij variabele bijtelling