ALD Automotive: samen sterk in uitdagende tijden

brand story

In de automotive is sprake van een ‘perfect storm’ als gevolg van de coronapandemie, de leveringsproblemen en de verschuiving naar thuiswerken. Door goed samen te werken met zijn partners, laveert ALD Automotive hier doorheen. De leaseauto van de baas is in de toekomst misschien geen vanzelfsprekendheid meer, maar private lease, occasionlease en andere mobiliteitsdiensten zullen dat gaan opvangen.

Net als andere bedrijven in de automotivesector heeft ook ALD Automotive een roerig jaar achter de rug, maar desondanks heeft de leasemaatschappij goed gepresteerd. “Als je kijkt naar zaken als vloot en marges hebben we het goed gegaan, ondanks de gesloten showrooms begin van dit jaar en het chiptekort in de tweede helft van 2021”, aldus Pravin Chaturi, Partnerships Director bij het bedrijf. “Je moet altijd zien dat je er samen uitkomt met je partners. Ook hebben we continu oplossingen gezocht als klanten hun facturen even niet konden betalen en bijvoorbeeld contracten verlengd als dat nodig was.”

Stabiele factor

Het personeel van ALD Automotive was daarbij altijd een stabiele factor. “Onze medewerkers hebben ons weer verkozen tot Great Place to Work en onlangs een flashmob georganiseerd om ons te bedanken”, vertelt Chaturi. “Zo’n compliment ontvangen vind ik misschien nog wel onze mooiste prestatie van het afgelopen jaar.” Hij ziet een sterke toename van online sales, waarop ALD Automotive inspeelt door de interne processen verregaand te automatiseren. “Door de transitie naar de digitale showroom is er een andere informatiestroom. Daarbij is het zaak om mensen te herkennen die meerdere keren de configurator op je site bezoeken, zodat je in contact kunt komen met ze.” De digitalisering brengt nog andere veranderingen met zich mee. “Als je weet dat je volgend jaar 400 auto’s terugkrijgt van een bepaald model, dan moet je nu al beginnen met remarketing of herinzet.”

Nieuwe partners

Wat ook verandert, is de opkomst van nieuwe partners. “Er zijn nieuwe kansen op bijvoorbeeld het vlak van last mile-delivery. Verder worden we uitgedaagd door nieuwe spelers als Polestar en Lynk & Co, die geen dealers hebben en meer inzetten op flexibele abonnementsvormen.” Bij ALD Automotive zien ze de markt veranderen. “Mensen die geen kantoorbaan hebben, zullen altijd een (lease)auto nodig blijven hebben, maar met veel thuiswerken ontstaat ook meer behoefte aan flexibiliteit”, aldus Chaturi. “Anderzijds zien we ook dat mensen het OV mijden en juist overstappen naar een private lease-auto of een e-bike.” In het kielzog daarvan wint ook occasionlease terrein. “Een nieuwe auto is maar heel even nieuw, en auto’s hebben een veel langere levensduur dan vroeger. Ook zie je dat mensen in plaats van een gebruikte auto kopen bijvoorbeeld liever een vier jaar oude hybride in private lease kiezen, die zuiniger is. We zien ook de looptijden toenemen; logisch, want hoe langer de looptijd, hoe interessanter het maandbedrag.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over
ALD Automotive: samen sterk in uitdagende tijden - Automobielmanagement.nl

ALD Automotive: samen sterk in uitdagende tijden

brand story

In de automotive is sprake van een ‘perfect storm’ als gevolg van de coronapandemie, de leveringsproblemen en de verschuiving naar thuiswerken. Door goed samen te werken met zijn partners, laveert ALD Automotive hier doorheen. De leaseauto van de baas is in de toekomst misschien geen vanzelfsprekendheid meer, maar private lease, occasionlease en andere mobiliteitsdiensten zullen dat gaan opvangen.

Net als andere bedrijven in de automotivesector heeft ook ALD Automotive een roerig jaar achter de rug, maar desondanks heeft de leasemaatschappij goed gepresteerd. “Als je kijkt naar zaken als vloot en marges hebben we het goed gegaan, ondanks de gesloten showrooms begin van dit jaar en het chiptekort in de tweede helft van 2021”, aldus Pravin Chaturi, Partnerships Director bij het bedrijf. “Je moet altijd zien dat je er samen uitkomt met je partners. Ook hebben we continu oplossingen gezocht als klanten hun facturen even niet konden betalen en bijvoorbeeld contracten verlengd als dat nodig was.”

Stabiele factor

Het personeel van ALD Automotive was daarbij altijd een stabiele factor. “Onze medewerkers hebben ons weer verkozen tot Great Place to Work en onlangs een flashmob georganiseerd om ons te bedanken”, vertelt Chaturi. “Zo’n compliment ontvangen vind ik misschien nog wel onze mooiste prestatie van het afgelopen jaar.” Hij ziet een sterke toename van online sales, waarop ALD Automotive inspeelt door de interne processen verregaand te automatiseren. “Door de transitie naar de digitale showroom is er een andere informatiestroom. Daarbij is het zaak om mensen te herkennen die meerdere keren de configurator op je site bezoeken, zodat je in contact kunt komen met ze.” De digitalisering brengt nog andere veranderingen met zich mee. “Als je weet dat je volgend jaar 400 auto’s terugkrijgt van een bepaald model, dan moet je nu al beginnen met remarketing of herinzet.”

Nieuwe partners

Wat ook verandert, is de opkomst van nieuwe partners. “Er zijn nieuwe kansen op bijvoorbeeld het vlak van last mile-delivery. Verder worden we uitgedaagd door nieuwe spelers als Polestar en Lynk & Co, die geen dealers hebben en meer inzetten op flexibele abonnementsvormen.” Bij ALD Automotive zien ze de markt veranderen. “Mensen die geen kantoorbaan hebben, zullen altijd een (lease)auto nodig blijven hebben, maar met veel thuiswerken ontstaat ook meer behoefte aan flexibiliteit”, aldus Chaturi. “Anderzijds zien we ook dat mensen het OV mijden en juist overstappen naar een private lease-auto of een e-bike.” In het kielzog daarvan wint ook occasionlease terrein. “Een nieuwe auto is maar heel even nieuw, en auto’s hebben een veel langere levensduur dan vroeger. Ook zie je dat mensen in plaats van een gebruikte auto kopen bijvoorbeeld liever een vier jaar oude hybride in private lease kiezen, die zuiniger is. We zien ook de looptijden toenemen; logisch, want hoe langer de looptijd, hoe interessanter het maandbedrag.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over