ALD: te weinig laadpunten in woonwijken

63 procent van de leaserijders met een elektrische auto geeft aan dat er te weinig laadpunten zijn in de wijk. Over het aantal laadpunten in de gemeente is zelfs 68 procent van de leaserijders van mening dat het er te weinig zijn. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.000 leaserijders.

Ondanks dat er in de wijk te weinig laadpunten zijn, ervaart 60 procent van de huidige leaserijders die elektrisch rijdt het laden zelf niet als probleem. Als er wel problemen zijn met laden, is dat omdat er geen (beschikbare) laadpalen zijn of dat ze te langzaam laden. Is er geen publiek laadpunt beschikbaar, dan rijdt de helft van de leaserijders door naar een andere wijk. 13 procent stelt het laden uit en 17 procent legt, hoewel verboden, een stroomkabel over de stoep.

Thuis

60 procent van de EV-rijders laadt zijn of haar auto thuis op. Slechts 15 procent doet dat op het werk. 64 procent van de leaserijders vindt dat er te weinig geïnvesteerd wordt door de overheid in het publieke laadnetwerk. Dat geldt overigens ook voor laadvoorzieningen bij bedrijven.

Kosten

De huidige generatie EV-rijders is heel positief over laadkosten. Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden. Dat de brandstofprijzen nu zo hoog zijn, speelt hier natuurlijk ook een rol. Momenteel geeft ruim de helft van de leaserijders aan dit aspect mee te nemen in de overweging om als volgende auto voor een elektrische auto te kiezen.

Investeren

Jeroen Kruisweg CEO ALD Automotive Nederland: “We roepen al een tijd dat de ontwikkeling van de publieke laadinfrastructuur achterblijft. Dit onderzoek bevestigt onze ervaringen en vermoedens. We roepen daarom de overheid op om versneld te investeren in laadpunten – vooral in de grote steden – en het energienetwerk, gecombineerd met fiscale stimulering.” In 2030 wil de overheid dat iedere nieuwe auto elektrisch is. Daarvoor moeten 1,9 miljoen laadpunten gerealiseerd worden. Een belangrijk gedeelte daarvan zijn publieke laadpalen.

Lees ook:
TotalEnergies realiseert 1.400 laadpunten in Friesland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
ALD: te weinig laadpunten in woonwijken - Automobielmanagement.nl

ALD: te weinig laadpunten in woonwijken

63 procent van de leaserijders met een elektrische auto geeft aan dat er te weinig laadpunten zijn in de wijk. Over het aantal laadpunten in de gemeente is zelfs 68 procent van de leaserijders van mening dat het er te weinig zijn. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.000 leaserijders.

Ondanks dat er in de wijk te weinig laadpunten zijn, ervaart 60 procent van de huidige leaserijders die elektrisch rijdt het laden zelf niet als probleem. Als er wel problemen zijn met laden, is dat omdat er geen (beschikbare) laadpalen zijn of dat ze te langzaam laden. Is er geen publiek laadpunt beschikbaar, dan rijdt de helft van de leaserijders door naar een andere wijk. 13 procent stelt het laden uit en 17 procent legt, hoewel verboden, een stroomkabel over de stoep.

Thuis

60 procent van de EV-rijders laadt zijn of haar auto thuis op. Slechts 15 procent doet dat op het werk. 64 procent van de leaserijders vindt dat er te weinig geïnvesteerd wordt door de overheid in het publieke laadnetwerk. Dat geldt overigens ook voor laadvoorzieningen bij bedrijven.

Kosten

De huidige generatie EV-rijders is heel positief over laadkosten. Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden. Dat de brandstofprijzen nu zo hoog zijn, speelt hier natuurlijk ook een rol. Momenteel geeft ruim de helft van de leaserijders aan dit aspect mee te nemen in de overweging om als volgende auto voor een elektrische auto te kiezen.

Investeren

Jeroen Kruisweg CEO ALD Automotive Nederland: “We roepen al een tijd dat de ontwikkeling van de publieke laadinfrastructuur achterblijft. Dit onderzoek bevestigt onze ervaringen en vermoedens. We roepen daarom de overheid op om versneld te investeren in laadpunten – vooral in de grote steden – en het energienetwerk, gecombineerd met fiscale stimulering.” In 2030 wil de overheid dat iedere nieuwe auto elektrisch is. Daarvoor moeten 1,9 miljoen laadpunten gerealiseerd worden. Een belangrijk gedeelte daarvan zijn publieke laadpalen.

Lees ook:
TotalEnergies realiseert 1.400 laadpunten in Friesland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over