‘Negen procent Nederlandse bedrijven biedt geen elektrische leaseauto aan’

Bij negen procent van de Nederlandse bedrijven kan je geen elektrische auto leasen. Daarnaast stuurt 60 procent haar berijders niet naar goedkopere tanklocaties, terwijl 38 procent het gebruik van premium brandstoffen nog steeds toestaat. Dat blijkt uit de Fleet Mobility Monitor van Fleet Support.

Ook komt naar voren dat bij grote fleetowners met meer dan 750 leaseauto’s vaker wordt gekozen voor een batterij-elektrische auto of waterstofauto. Bij kleinere wagenparken is het aandeel benzine groter dan bij grote wagenparken, terwijl 54 procent van de bedrijven het nog altijd toestaat om een dieselauto te kiezen. Welke leaseauto ook wordt gekozen, de meeste bedrijven beperken zich niet tot één leasemaatschappij. Uit het onderzoek blijkt dat 65,5 procent van de respondenten werkt met twee of meer leasemaatschappijen. 44,8 procent werkt zelfs met drie of meer leasemaatschappijen.

Tanklocatie

Het onderzoek van Fleet Support toont ook aan dat 60 procent van de respondenten niet aanstuurt op tanklocatie. Een vrije keuze betekent dat vaker bij duurdere locaties wordt getankt, zoals langs de snelweg, waar de brandstof zomaar 0,23 euro per liter duurder kan zijn. Daarnaast blijkt dat 38 procent van de bedrijven het ook nog toestaat om een premium brandstof te tanken, wat nog eens 0,20 tot 0,25 euro per liter duurder is. Door tanklocaties langs de snelweg te vermijden en het gebruik van premium brandstoffen uit te sluiten kunnen per leaseauto honderden euro’s per jaar worden bespaard, stelt Fleet Support.

Nieuwe inzichten

“Er liggen veel kansen voor fleetowners om hun kosten te beheersen door bewuster om te gaan met mobiliteitsregelingen. Daarbij hoeft de focus niet altijd te liggen op leaseauto’s. Zo zien we dat een mobiliteitsbudget een steeds populairder alternatief is voor een leaseauto. 64 procent van de respondenten biedt dit inmiddels aan en bij bedrijven met een wagenpark van meer dan 750 leaseauto’s is dit zelfs 80 procent”, aldus Jaap van Daalen, Commercieel Directeur van Fleet Support.

De eerste Fleet Mobility Monitor van Fleet Support is het resultaat van onderzoek naar de mobiliteitsregelingen van 61 grote en middelgrote bedrijven uit 15 verschillende branches. De wagenparken van de respondenten tellen gemiddeld 891 leaseauto’s.

Lees ook:
Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) nu digitaal beschikbaar

‘Negen procent Nederlandse bedrijven biedt geen elektrische leaseauto aan’ - Automobielmanagement.nl

‘Negen procent Nederlandse bedrijven biedt geen elektrische leaseauto aan’

Bij negen procent van de Nederlandse bedrijven kan je geen elektrische auto leasen. Daarnaast stuurt 60 procent haar berijders niet naar goedkopere tanklocaties, terwijl 38 procent het gebruik van premium brandstoffen nog steeds toestaat. Dat blijkt uit de Fleet Mobility Monitor van Fleet Support.

Ook komt naar voren dat bij grote fleetowners met meer dan 750 leaseauto’s vaker wordt gekozen voor een batterij-elektrische auto of waterstofauto. Bij kleinere wagenparken is het aandeel benzine groter dan bij grote wagenparken, terwijl 54 procent van de bedrijven het nog altijd toestaat om een dieselauto te kiezen. Welke leaseauto ook wordt gekozen, de meeste bedrijven beperken zich niet tot één leasemaatschappij. Uit het onderzoek blijkt dat 65,5 procent van de respondenten werkt met twee of meer leasemaatschappijen. 44,8 procent werkt zelfs met drie of meer leasemaatschappijen.

Tanklocatie

Het onderzoek van Fleet Support toont ook aan dat 60 procent van de respondenten niet aanstuurt op tanklocatie. Een vrije keuze betekent dat vaker bij duurdere locaties wordt getankt, zoals langs de snelweg, waar de brandstof zomaar 0,23 euro per liter duurder kan zijn. Daarnaast blijkt dat 38 procent van de bedrijven het ook nog toestaat om een premium brandstof te tanken, wat nog eens 0,20 tot 0,25 euro per liter duurder is. Door tanklocaties langs de snelweg te vermijden en het gebruik van premium brandstoffen uit te sluiten kunnen per leaseauto honderden euro’s per jaar worden bespaard, stelt Fleet Support.

Nieuwe inzichten

“Er liggen veel kansen voor fleetowners om hun kosten te beheersen door bewuster om te gaan met mobiliteitsregelingen. Daarbij hoeft de focus niet altijd te liggen op leaseauto’s. Zo zien we dat een mobiliteitsbudget een steeds populairder alternatief is voor een leaseauto. 64 procent van de respondenten biedt dit inmiddels aan en bij bedrijven met een wagenpark van meer dan 750 leaseauto’s is dit zelfs 80 procent”, aldus Jaap van Daalen, Commercieel Directeur van Fleet Support.

De eerste Fleet Mobility Monitor van Fleet Support is het resultaat van onderzoek naar de mobiliteitsregelingen van 61 grote en middelgrote bedrijven uit 15 verschillende branches. De wagenparken van de respondenten tellen gemiddeld 891 leaseauto’s.

Lees ook:
Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) nu digitaal beschikbaar