In de negenjarige geschiedenis van het concours kwamen er nooit zo veel bezoekers naar de paleistuinen. Organisatoren Jan Peter Nijmeijers: "Iedereen is het er over eens dat ons concours is uitgegroeid tot een volwassen evenement." Het internationale concours telde zo’n honderd topstukken, auto’s met een bijzonder verhaal en allemaal de moeite van het bekijken waard. De 25 koppige jury onder leiding van klassiekerspecialist Machiel Kalf koos de Fiat 8V Supersonic tot ‘Best of Show’ waarmee eigenaar Jan de Reu een Chopard-horloge verdiende. Het Autovisie-concours werd gewonnen door de bijzondere Toyota 2000 GT van Jacques Albers.

Autovisie hoofdredacteur Ton Roks, verantwoordelijk voor het Nationale concours en een van de juryleden: "Het niveau van de auto’s in het concours is steeds hoger. Maar Nederland heeft nog veel meer moois in huis. Een belangrijk deel van die bijzondere auto’s zat echter vast in de Rode Kruis rally die op dezelfde data werd verreden. Wat zou het toch geweldig zijn als ook die auto’s naar Apeldoorn zouden komen."

Alfa Romeo gebruikte het concours om zijn honderdste verjaardag te vieren en de nieuwe Giulietta aan de bezoekers te presenteren. Woordvoerder Hans Vervoorn: "Voor ons is het concours een manier om een brug tussen verleden en heden te slaan:  klassieke auto’s en nieuwe vierwielers met een klassieke naam. In twee dagen tijd hebben wij vierduizend gasten ontvangen, zijn er vierhonderd proefritten met de nieuwe Giulietta gemaakt en hebben we vijftig auto’s verkocht."

Bandenfirma Vredestein lanceerde dit jaar een bandenlijn voor de klassieke Daf op het concours. Rob Oudshoorn van Vredestein: "Het is een mooi platform om producten te laten zien. De kwaliteit van het evenement staat op een hoger niveau dan voorheen. Dat geldt voor de auto’s en de entourage. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Brutus’ die met zijn 46 liter motor tijdens de Vredestein-sprint indruk maakte. Maar wij komen hier ook in contact met clubs die specifieke bandeneisen hebben en waarvoor we gelimiteerde bandenseries kunnen maken."

Er wordt al aan een volgende editie gedacht. Wat de organisatie betreft, is over twee jaar wederom Paleis Het Loo het decor. Niet in september, maar in juni. Nijmeijers: "Met Goodwood en Pebble Beach zijn er veel auto-evenementen in dezelfde periode. We gaan daarom verhuizen naar juni." De organisatie overweegt ook serieus er een jaarlijks evenement van te maken.

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding