De prijs is de automaker toegekend door het toonaangevende reclame/marketingvakblad Advertising Age.

Reden: de wonderbaarlijke opstanding van een merk dat de crisis het beste overleefde van de Grote Drie – GM en Chrysler zijn de andere twee voor het geval u dat vergeten bent. Bij die twee moest de staat bijspringen, anders hadden ze het niet gered. Maar Ford werkte op eigen houtje aan zijn wederopstanding.

Het niet aannemen van overheidssteun, een dapper besluit, pakte voor Ford ook erg goed uit. De beslissing zichzelf buiten een faillissementsprocedure te houden legde Ford geen windeieren want het bedrijf kreeg er bergen positieve pr voor terug. Het leek alsof Ford kerngezond was. Daar valt nauwelijks tegenop te adverteren, denkt marketingdirecteur Jim Farley van Ford. ‘Of je moet er ruim een miljard dollar tegenaan gooien.’

De auto’s van Ford zijn beter, maar ze worden ook beter gepromoot, verklaart Advertising Age. Dat is voor een groot deel te danken aan Farley. Hij bedacht een geheel nieuwe marketingstrategie, waardoor Ford dit jaar tot nu toe (t/m 30 september) 19 procent meer auto’s verkocht. Ter vergelijking: de hele markt groeide ‘slechts’ met 10 procent.

Sterker nog: de 4,7 miljard dollar (4 miljard euro) winst in het eerste halfjaar van Ford is de hoogste winst die het concern boekte sinds 1998. In 2008 was er nog een verlies van 14,6 miljard dollar (12 miljard euro). Ford neemt nu een stevige nummer 2-positie in, met 17 procent van personenauto- en lichte truck-markt in de VS. Na nummer 1 GM, dat wel.