Gisteren ging de op het oog erg eenvoudige actiesite live. Onder het motto ‘Start meer dan de auto’ kan de bezoeker de nieuwe Ford Focus starten. Gebeurt dat op het juiste moment dan mag hij/zij een prijs uitkiezen en kwalificeert hij/zij zich voor de Ford Focus Challenge. Een weekend waarin alles uit de nieuwe Focus gehaald moet worden om de overige deelnemers te verslaan en de auto te winnen.
Zodra iemand op de startknop drukt, wordt hij vriend van Ford. Daarbij wordt automatisch een berichtje op zijn/haar www (Hyves) of wall (Facebook) geplaatst. Ford heeft hier een maximum van een per week op gezet omdat het niet als spam gezien wil worden. De berichtjes moeten de actie uitleggen en het verhaal van de nieuwe Focus vertellen, kortom, een social media-buzz starten.
De doelstelling is om 40.000 autoliefhebbers mee te laten doen aan de contest. Samen moeten deze mensen goed zijn voor 120.000 starts. ‘In fase 2 gaan we met de acht winnaars een weekend de ultieme Ford Focus rally rijden’, vertelt Wouter van de Pauw van reclamebureau Brand New Telly tegen MarketingTribune. ‘De verschillende heats worden gefilmd en verspreid via social media.’
Het mediaplan van Ford’s medieabureau Mindshare bevat onder andere Hyves & Facebook, maar ook contentpartnerships met Autoblog en Autowereld. Op de eerste dag kreeg Ford er ruim 3000 vrienden bij op Hyves en Facebook. De auto werd ruim 20.000 keer gestart door zo’n 20.000 unieke sitebezoekers.