Ze slaan de handen in elkaar om geld in te zamelen voor de slachtoffers. De beelden van de volledig verwoeste dorpen en steden hebben grote indruk gemaakt, ook bij de bedrijven in België die nauwe banden onderhouden met Japan. Daarom zetten de importeurs van zes Japanse automerken een hulpactie op touw. Isuzu, Mazda, Nissan, Subaru, Suzuki en Toyota zullen geld inzamelen voor de slachtoffers. Voor elke auto die ze tussen 11 maart en 15 april verkopen, storten ze twintig euro op de rekening van het Rode Kruis. 

Met deze actie, die de naam Hope meekreeg, willen de importeurs niet alleen hun steun betuigen, maar ook hun klanten aanzetten om een gift te doen. De verschillende merken hebben al heel wat steunbetuigingen van klanten ontvangen. Analisten verwachten dat de Japanse auto-industrie in het derde en het vierde kwartaal vrijwel zeker in de rode cijfers zal belanden als gevolg van de aardbeving en daaropvolgende tsunami. 

De problemen in Japan zullen ook hun weerslag hebben op andere autofabrikanten. General Motors heeft al last van schaarste aan onderdelen die door Japanse toeleveranciers worden gemaakt en heeft een pick-up fabriek in Louisiana voor een week gesloten. Ook twee Opel fabrieken beginnen last te krijgen van de onderdelenschaarste en Volvo heeft eveneens gewaarschuwd dat de productie gevaar loopt. De Japanse autofabrikanten hebben echter het meeste last van de gevolgen van de natuurramp van 11 maart. In het noordoosten van Japan zijn veel onderdelenfabrieken zwaar beschadigd of geheel verwoest. Er is bovendien te weinig stroom om de autofabrieken allemaal te laten draaien en bijvoorbeeld zo’n twintig procent uitval van de productie van computerchips voor de auto-industrie. Het gaat nog maanden duren voor dat hersteld is. 

Kurt Sanger, analist bij de Deutsche Bank, verwacht dat Japan dit jaar vijftien procent minder auto’s zal kunnen bouwen. Per dag kost de productiestop de totale Japanse auto-industrie ruim 140 miljoen euro. Daarnaast kunnen de productieproblemen ook consequenties hebben voor de geplande introducties van nieuwe modellen.