Auto’s huren populair in grote steden

Een particuliere auto huren of verhuren lijkt gemeengoed te worden in Nederlandse grote steden. Eén jaar na de oprichting van SnappCar, de grootste online community voor particuliere auto(ver)huur, delen veel mensen in een groot aantal wijken in verschillende steden hun auto’s met elkaar.

De top-10 van meest actieve wijken wordt aangevoerd door de Weesperbuurt en Zeeburg in Amsterdam. SnappCar verklaart het succes van autodelen onder meer door de stijgende autokosten maar ook door de omslag naar een meer sociale en duurzame manier van consumeren.

De top-10 van meest actieve wijken op het gebied van autodelen:

1) Amsterdam – Weesperbuurt (153 deelnemers)

2) Amsterdam – Zeeburg (144 deelnemers)

3) Utrecht – Vogelenbuurt  (117 deelnemers)

4) Utrecht – Buiten Wittenvrouwen (96 deelnemers) 

5) Amsterdam – Rivierenbuurt (84 deelnemers)

6) Haarlem – Oude stad (47 deelnemers)

7) Den Haag – Valkenboskwartier (34 deelnemers)

8) Utrecht – Zeeheldenbuurt (31 deelnemers)

9) Rotterdam – Bergpolder (25 deelnemers)

10) Groningen – Coendersborg (26 deelnemers)

De grote populariteit van autodelen in Amsterdamse en Utrechtse wijken is voor een belangrijk deel te verklaren door de stedelijke omgeving. Pascal Ontijd, mede-oprichter SnappCar: "Het relatief lage autobezit, de parkeerproblematiek maar ook het aanmoedigingsbeleid van beide gemeentes vormen een ideale voedingsbodem voor autodelen. Echter, de beste reclame voor autodelen maken de mensen zelf: ze steken elkaar aan. Zodra autodelen eenmaal is geïntroduceerd in een wijk of buurt, zien we het aantal inschrijvingen explosief toenemen."

De bijna acht miljoen auto’s die er in Nederland zijn staan gemiddeld 23 uur per dag stil en zijn daarmee erg kostbaar. Met de aangekondigde verhoging van de assurantiebelasting zullen die kosten verder stijgen. Uit een enquête van SnappCar onder de meest actieve verhuurders blijkt het terugverdienen van autokosten voor verhuurders (81,1%) veruit de belangrijkste motivatie om te starten met autodelen. Omdat schades en de no-claim volledig zijn verzekerd en verkeersboetes direct worden betaald, vallen andere financiële drempels in de praktijk ook weg.

Geld blijkt niet de enige reden om een auto te delen. Naast het financiële voordeel zijn het sociale aspect (50%) én de lagere belasting van het milieu (38,9%) factoren van belang. Ontijd: "We zien een duidelijke shift van autobezit naar autogebruik. Men haalt er voldoening uit om duurzaam en sociaal met een auto om te gaan."

Auto’s huren populair in grote steden - Automobielmanagement.nl

Auto’s huren populair in grote steden

Een particuliere auto huren of verhuren lijkt gemeengoed te worden in Nederlandse grote steden. Eén jaar na de oprichting van SnappCar, de grootste online community voor particuliere auto(ver)huur, delen veel mensen in een groot aantal wijken in verschillende steden hun auto’s met elkaar.

De top-10 van meest actieve wijken wordt aangevoerd door de Weesperbuurt en Zeeburg in Amsterdam. SnappCar verklaart het succes van autodelen onder meer door de stijgende autokosten maar ook door de omslag naar een meer sociale en duurzame manier van consumeren.

De top-10 van meest actieve wijken op het gebied van autodelen:

1) Amsterdam – Weesperbuurt (153 deelnemers)

2) Amsterdam – Zeeburg (144 deelnemers)

3) Utrecht – Vogelenbuurt  (117 deelnemers)

4) Utrecht – Buiten Wittenvrouwen (96 deelnemers) 

5) Amsterdam – Rivierenbuurt (84 deelnemers)

6) Haarlem – Oude stad (47 deelnemers)

7) Den Haag – Valkenboskwartier (34 deelnemers)

8) Utrecht – Zeeheldenbuurt (31 deelnemers)

9) Rotterdam – Bergpolder (25 deelnemers)

10) Groningen – Coendersborg (26 deelnemers)

De grote populariteit van autodelen in Amsterdamse en Utrechtse wijken is voor een belangrijk deel te verklaren door de stedelijke omgeving. Pascal Ontijd, mede-oprichter SnappCar: "Het relatief lage autobezit, de parkeerproblematiek maar ook het aanmoedigingsbeleid van beide gemeentes vormen een ideale voedingsbodem voor autodelen. Echter, de beste reclame voor autodelen maken de mensen zelf: ze steken elkaar aan. Zodra autodelen eenmaal is geïntroduceerd in een wijk of buurt, zien we het aantal inschrijvingen explosief toenemen."

De bijna acht miljoen auto’s die er in Nederland zijn staan gemiddeld 23 uur per dag stil en zijn daarmee erg kostbaar. Met de aangekondigde verhoging van de assurantiebelasting zullen die kosten verder stijgen. Uit een enquête van SnappCar onder de meest actieve verhuurders blijkt het terugverdienen van autokosten voor verhuurders (81,1%) veruit de belangrijkste motivatie om te starten met autodelen. Omdat schades en de no-claim volledig zijn verzekerd en verkeersboetes direct worden betaald, vallen andere financiële drempels in de praktijk ook weg.

Geld blijkt niet de enige reden om een auto te delen. Naast het financiële voordeel zijn het sociale aspect (50%) én de lagere belasting van het milieu (38,9%) factoren van belang. Ontijd: "We zien een duidelijke shift van autobezit naar autogebruik. Men haalt er voldoening uit om duurzaam en sociaal met een auto om te gaan."