Die vraagt stelt professor Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven zich op zijn blog.
"Is de technologie wel volwassen genoeg? In Duitsland was er recent een rapport met negatieve berichten en in de USA was een hoog oplopend debat tussen de New York Times en Elon Musk van Tesla over een testrit in de winterkoude. Dezelfde New York Times is trouwens (terecht) erg enthousiast over Nederland als ev-land. Het is interessant de vergelijking te maken met de introductie van de eerste hybride voertuigen, een jaar of dertien geleden. Want ook toen was de keus beperkt." In de tabel hieronder zijn de eerste jaren van de volledig hybride (2000-2002), de recente plug-in hybrides (2011-2012) en volledig elektrisch (2010-2012) getoond. Zoals te zien is is de groeicurve van elektrisch en vooral van plug-in hybrides fors groter dan toen.
![]() |
hybrides1.jpg |
De marktontwikkeling van hybride auto’s de afgelopen dertien jaar in Nederland is in onderstaande figuur getoond. Het totaal aantal registraties is nu ongeveer negentigduizend stuks.
![]() |
hybrides2.jpg |
Wanneer gaat de ballon van de EV eindelijk eens doorgeprikt worden? In het gehele proces zijn deze voertuigen meer vervuilend dan een gewone verbrandingsmotor. De echte toekomst ligt bij in de waterstoftechnologie.