Dat bewijst Toyota wederom met de erg grappige Camatte57s: een zelfbouwconcept waaraan het hele gezin plezier met hebben. Een soort buggy in de ware zin van het woord, maar dan met moderne technieken en de betrouwbaarheid van nog steeds het grootste automerk ter wereld.

Toyota toont de experimentele conceptstudie op de 2013 Tokyo Toy Show. De Camatte57s borduurt voort op het concept dat men al eens eerder liet zien; de nieuwe variant is nog simpeler om te bouwen en degelijker van constructie. De knutselpakketauto bestaat uit o.a. 57 zelf te monteren carrosseriedelen die je tegen een buizenframe aan schroeft met wat simpel gereedschap. Een kind die al met meccano heeft leren spelen kan de was doen.

Bovengenoemde constatering is wel degelijk serieus bedoeld: de jeugd van tegenwoordig heeft de auto minder hoog op zijn prioriteitenlijstje staan, maar het de Camatte57s kunt u uw kroost al vroeg verslingerd laten raken aan de automobiel. De kitcar van Toyota (3,0 x 1,4 x 1,0 meter) kan namelijk op zaterdagochtend samen met uw allerkleinsten in elkaar worden gezet. Daarmee wordt de onderlinge band versterkt, zo stellen de Japanners: eerst samen de auto bouwen en daarna er samen mee rijden. Want niet alleen de ouders kunnen met de Camatte57s rijden, maar ook kinderen. De pedalen kunnen zo afgesteld worden dat ook zij achter het stuur plaats kunnen nemen.

De auto biedt voor ons regenachtige klimaat vermoedelijk iets te weinig comfort, want een dakje ontbreekt en dat beperkt de gebruiksmogelijkheden. Dat doet ook de tussen de voorwielen ingebouwde elektromotor. Immers, de actieradius is dan al snel te beperkt. Maar leuk is het wel. De wielen, verlichting en panelen zijn naar smaak aan te passen. Zo kun je er een ‘klassieker’ van maken met losstaande lampen en idem spatborden, of een soort sportwagentje, inclusief decoratiestrepen.

Toyota heeft 2 uitvoeringen van de Camatte57s ontwikkeld. Naast de bestuurdersstoel voor uw grut zijn er 2 zitplaatsen voor toeziende en corrigerende ouders. Handig om ze al vroeg alles te leren over het correct aansnijden van een bocht. Maar wees gerust; ook achterin heeft u de controle te middels een eigen rem en gaspedaal. De stoelen zijn volgens Toyota bewust dicht bij elkaar geplaatst om zo de communicatie te vergroten. Alle bodypanelen zijn te vervangen voor als het toch mis gaat. Wat de Camatte57s kost en of de auto ooit gemaakt zal gaan worden, is nog niet bekend.

Bron: Autointernationaal