Het bootje van 14 meter lang werd vorig jaar al gepresenteerd, maar komt nu werkelijk in productie en valt onder de Mercedes Benz style-lijn. Mercedes maakt samen met een Italiaans merk meubels, een Frans merk bagage en tassen en bouwt vanaf 2011 de Eurocopter, een privé helikopter. Samen met de Italiaanse jachtwerf Silver Arrow Marine bouwt het automerk vanaf 2014 motorboten.

"De Silver Arrow of the Seas is zoals de meest elegante auto, maar dan te water", vertelt PR-medewerker Tobias Mueller op de Monaco Yacht Show. Tijdens de presentatie vallen veel marketingtermen, zo is de boot ontworpen om over te komen als "visual silence", ze is "clean and timeless" en "embraces life".

Een gelikte video met klassieke muziek presenteert de boot inderdaad als een moderne auto, maar dan te water. "De naam Mercedes moet overeind blijven, dus we hebben een obsessief oog voor detail." Uit de autowereld zijn veel snufjes overgenomen, zoals elektrische ramen, houten panelen en leren stoelen. Het is een gelikte boot, die zeker door de marketing alleen al een succes wordt. In 2014 worden 12 boten gebouwd en die zijn al uitverkocht. In 2015 is nog plek voor 6 kopers die willen varen met deze zilveren boot.

Het interieur lijkt niet alleen op een auto, maar is ook anders ingedeeld dan op de meeste motorboten. De meeste dagcruisers hebben een slaapkamer voorin de punt, maar bij de Silver Arrow of the Seas is alles gelijkvloers. De banken waar 10 mensen op passen, kunnen omgetoverd worden tot een kingsize bed. "Het is een beetje een loft-idee. Alles is gelijkvloers, je kunt een tafel uit de vloer toveren en een tv uit de muur. Er zijn geen aparte ruimtes, waardoor de boot een open gevoel geeft." Overigens zijn er gelukkig wel een aparte wc en douche aan boord.

Achter aan boord kan een zonnedek van 10m2 worden uitgeklapt.

De meeste motorboten hebben een Volvo Penta aan boord en ook al hoort Volvo Penta niet meer bij het automerk Volvo, toch kiest Mercedes liever voor een ander merk. Aan boord zit daarom een Yanmark van twee keer 500 pk.

Het is goed dat Mercedes Benz zich op de botenmarkt stort, want hierdoor wordt de conventionele markt wakker geschud. Het automerk wordt een geduchte concurrent voor de huidige luxe botenbouwers, wat goed kan zijn voor de klant. Wel jammer is dat het eerste model Silver Arrow of the Seas standaard wordt geleverd. Voor 1,25 miljoen euro is zelfs de kleur of het materiaal van de stoelen niet aan te passen. Dat is opmerkelijk, want in de S-klasse zijn diverse opties aanwezig. Niettemin blijft dit een geweldige boot, die wellicht wat duur is, maar wel superstrak.

Bron: Nautica