Dit en meer blijkt uit onderzoek door onlinemarktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl in opdracht van Uitgeverij Haystack naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘Succes met je grote auto’ van autopsychosocioloog Erwin Wijman. Nederlanders met een grote auto verdienen meer en zijn gelukkiger in de liefde dan mensen met een kleine auto. Bezitters van grote auto’s vinden ook dat hun auto bij hen past en hun omgeving vindt dat zij maatschappelijk geslaagd zijn. Bovendien zijn ze ook nog eens aantrekkelijker voor anderen, vinden ze zelf. Een grote auto weerspiegelt succes in je werk, de liefde en in de straat. Wijman: "Met alleen hard werken en studeren, een sixpack-buik of glanzend blond haar kom je er niet. Het gaat om de auto."
In de onderzoekscijfers schuilt volgens Erwin Wijman een belangrijke boodschap voor autokopers, en voor ouderen in het bijzonder. Aangezien een auto je aantrekkelijker maakt, kun je maar beter een grotere of leukere auto kopen. Kennelijk zijn mensen geneigd tot een soort misplaatst autocalvinisme, denkt Wijman: "Mensen kiezen soms tegen hun zin voor een belegen Opel of Hyundai in plaats van een kekke Audi of Mini." Wijman vraagt minister-president Rutte om diens oproep (‘koop een nieuwe auto’) te corrigeren. Wijman: "Koop niet zomaar een auto maar een grote of een leuke auto. Dan rijd je jezelf rechtstreeks uit de recessie."
Van de bezitters van een grote auto geeft bijna een kwart (22%) rapportcijfer 10 voor zijn of haar liefdesleven. Bij de bezitters van middenklassers en kleine auto’s is dat maar vijftien respectievelijk achttien procent, terwijl van de kleine-autobezitters niet minder dan zes procent zijn of haar liefdesleven afdoet met het schamele rapportcijfer 1.

Bijna een op de vijf jongeren tussen 18 tot 34 jaar is verliefd op z’n auto, en voor een kwart is hun auto hun beste vriend. Twee derde van de jongeren van 18 tot 24 jaar is ervan overtuigd dat een auto je aantrekkelijker kan maken voor anderen. Boven de 25 is dat nog altijd 43 procent, boven de 35 jaar is dat 28 procent en boven de 45 jaar zakt het naar 24 procent. Van de automobilisten van 55 jaar en ouder denkt nog vijftien procent dat een auto hen aantrekkelijker maakt.
Een op de drie jongeren (18-24) is ervan overtuigd dat zijn of haar eigen auto hem of haar aantrekkelijker maakt voor anderen. Boven de 25 jaar is dat twaalf procent, boven de 45 jaar zes procent en boven de 55 nog maar drie procent. En driekwart van de jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 voelt zich ‘blij’ als hij zijn auto op de parkeerplaats ziet staan. Boven de 35 jaar is nog maar drie procent van de Nederlanders verliefd op zijn of haar auto. Maar de bezitters van een grote auto vormen een uitzondering: van hen is één op de drie (31%) gek op zijn auto. Vooral vrouwen: zij blijken gemiddeld genomen verliefder op hun auto te zijn dan mannen. Een kwart van de bezitters van een grote auto is ervan overtuigd dat zijn auto hem aantrekkelijker maakt voor anderen. Bij middenklasserbezitters is dat slechts acht procent en bij bezitters van een kleine auto is dat zes procent.
Het boek Succes met je grote auto – Wat je (niet) moet rijden om vooruit te komen (304 pagina’s, € 19,95) verschijnt op 29 oktober 2013. Een interview met de auteur Erwin Wijman verschijnt in Automobiel Management 13 van 14 november.