Vrouwen willen meer dan een spaardiesel

Vrouwen geven vaker de voorkeur aan compacte en lichte auto’s met kleine motoren dan mannen. Dat blijkt uit onderzoek van VWE waaruit nieuwe inzichten in de voorkeuren van de vrouwelijke autokoper naar voren komen.

Zo ligt het gewicht van personenauto’s in bezit van mannen binnen het Nederlandse wagenpark gemiddeld op 1.185 kg en bij vrouwen op 1.030 kg. Het gemiddelde vermogen van de auto van een man is 76 kW (103 pk), en bij de auto van een vrouw 63 kW (85 pk); zo’n 20% lager dus. Hoewel deze verdeling het klassieke beeld van grote auto voor de man en kleine auto voor de vrouw ondersteunt, blijkt de werkelijkheid iets genuanceerder te liggen. VWE zocht het voor u uit.

Kleinere segmenten

Tegenwoordig zijn veel automodellen verkrijgbaar in zuinige uitvoeringen met kleine motoren. Worden die dan voornamelijk voor vrouwen gekocht? Uit een analyse van VWE blijkt dat dit genuanceerder ligt. Mannen kopen gemiddeld inderdaad zwaardere auto’s met sterkere motoren maar dat is vooral doordat ze vaak auto’s uit andere, grotere segmenten kopen. Onder mannen is het C-segment, met modellen als een VW Golf en Renault Mégane, het populairst. Onder vrouwen is het kleinere B-segment (bijv. Opel Corsa, Fiat Punto) het geliefdst. In de grotere segmenten wordt zelfs 80% van alle auto’s door mannen gekocht.

Zuinige motoren

Zodra echter binnen één zo’n segment wordt gekeken liggen verhoudingen anders. Dan blijkt dat mannen tegenwoordig zelfs vaker zuinige uitvoeringen met een kleine milieuvriendelijke motor kopen dan vrouwen. Wanneer de verkoop van nieuwe auto’s uit bijvoorbeeld het B-segment wordt onderverdeeld naar CO2-uitstootklassen, is te zien dat vrouwen vaker kiezen voor een auto met hogere uitstoot. Deze cijfers over de periode januari t/m augustus 2013 staan in onderstaande grafiek.

 

Spaardiesel

Het C-segment laat een vergelijkbaar beeld zien. Spaardiesels en andere extra zuinige uitvoeringen blijken vaker door mannen gekocht te worden. En vrouwen zijn beslist geïnteresseerd in zwaardere, minder zuinige uitvoeringen van een model. Uitvoeringen met een stoerder offroad-uiterlijk zoals de VW CrossPolo of Dacia Sandero Stepway worden vaker door vrouwen gekocht.

Meer onderzoeksresultaten zijn te vinden in de door VWE gepubliceerde white paper ‘Vrouwen: een kopersgroep om rekening mee te houden.’ Deze is hier te downloaden.

Spaardiesel

 

 

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dit is logisch het logisch resultaat van het feit dat mannen wel met verstand een auto uitkiezen en vrouwen dit meer op gevoel doen..

Geplaatst door: Hendrik op

Zou er vooral geen verband moeten liggen tussen de grootte van de auto en het gebruik? Om de hele week rond te rijden met kinderen en boodschappen heb je helemaal geen grote zware auto nodig. En om als directeur van je huis naar je werk te rijden 10 km verderop ook niet. Wie heeft er nu verstand?

Geplaatst door: Monique Bakx op

Interessant zou zijn om de % auto van de zaak daarop los te laten. Ik denk dat het verband tussen verbruik en auto van de zaak groter is. Zuinige auto = lagere bijtelling.

Geplaatst door: ronald op
Vrouwen willen meer dan een spaardiesel - Automobielmanagement.nl

Vrouwen willen meer dan een spaardiesel

Vrouwen geven vaker de voorkeur aan compacte en lichte auto’s met kleine motoren dan mannen. Dat blijkt uit onderzoek van VWE waaruit nieuwe inzichten in de voorkeuren van de vrouwelijke autokoper naar voren komen.

Zo ligt het gewicht van personenauto’s in bezit van mannen binnen het Nederlandse wagenpark gemiddeld op 1.185 kg en bij vrouwen op 1.030 kg. Het gemiddelde vermogen van de auto van een man is 76 kW (103 pk), en bij de auto van een vrouw 63 kW (85 pk); zo’n 20% lager dus. Hoewel deze verdeling het klassieke beeld van grote auto voor de man en kleine auto voor de vrouw ondersteunt, blijkt de werkelijkheid iets genuanceerder te liggen. VWE zocht het voor u uit.

Kleinere segmenten

Tegenwoordig zijn veel automodellen verkrijgbaar in zuinige uitvoeringen met kleine motoren. Worden die dan voornamelijk voor vrouwen gekocht? Uit een analyse van VWE blijkt dat dit genuanceerder ligt. Mannen kopen gemiddeld inderdaad zwaardere auto’s met sterkere motoren maar dat is vooral doordat ze vaak auto’s uit andere, grotere segmenten kopen. Onder mannen is het C-segment, met modellen als een VW Golf en Renault Mégane, het populairst. Onder vrouwen is het kleinere B-segment (bijv. Opel Corsa, Fiat Punto) het geliefdst. In de grotere segmenten wordt zelfs 80% van alle auto’s door mannen gekocht.

Zuinige motoren

Zodra echter binnen één zo’n segment wordt gekeken liggen verhoudingen anders. Dan blijkt dat mannen tegenwoordig zelfs vaker zuinige uitvoeringen met een kleine milieuvriendelijke motor kopen dan vrouwen. Wanneer de verkoop van nieuwe auto’s uit bijvoorbeeld het B-segment wordt onderverdeeld naar CO2-uitstootklassen, is te zien dat vrouwen vaker kiezen voor een auto met hogere uitstoot. Deze cijfers over de periode januari t/m augustus 2013 staan in onderstaande grafiek.

 

Spaardiesel

Het C-segment laat een vergelijkbaar beeld zien. Spaardiesels en andere extra zuinige uitvoeringen blijken vaker door mannen gekocht te worden. En vrouwen zijn beslist geïnteresseerd in zwaardere, minder zuinige uitvoeringen van een model. Uitvoeringen met een stoerder offroad-uiterlijk zoals de VW CrossPolo of Dacia Sandero Stepway worden vaker door vrouwen gekocht.

Meer onderzoeksresultaten zijn te vinden in de door VWE gepubliceerde white paper ‘Vrouwen: een kopersgroep om rekening mee te houden.’ Deze is hier te downloaden.

Spaardiesel

 

 

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dit is logisch het logisch resultaat van het feit dat mannen wel met verstand een auto uitkiezen en vrouwen dit meer op gevoel doen..

Geplaatst door: Hendrik op

Zou er vooral geen verband moeten liggen tussen de grootte van de auto en het gebruik? Om de hele week rond te rijden met kinderen en boodschappen heb je helemaal geen grote zware auto nodig. En om als directeur van je huis naar je werk te rijden 10 km verderop ook niet. Wie heeft er nu verstand?

Geplaatst door: Monique Bakx op

Interessant zou zijn om de % auto van de zaak daarop los te laten. Ik denk dat het verband tussen verbruik en auto van de zaak groter is. Zuinige auto = lagere bijtelling.

Geplaatst door: ronald op