VPRO Tegenlicht: hoe raken wij de auto kwijt?

VPRO-programma Tegenlicht komt zondag 16 februari met de uitzending ‘Hoe raken we de auto kwijt?’ Het programma schets onder meer de invloed van big data op ons reisgedrag.

In de uitzending wordt de Amerikaanse markt als voorbeeld genomen. In 2004, dus al vóór de grote kredietcrisis, trad voor het eerst in tientallen jaren in de VS een daling op in autoverkopen. Vooral de jongere generatie koopt minder auto’s. Ook Bill Ford wordt ‘geciteerd’. Hij meldde vorig jaar op een congres voor mobiele communicatie: ‘Wij zetten voor de toekomst niet langer in op het bezit van de auto, maar op alles wat te maken heeft met de geïntegreerde vervoersnetwerken’. Een opvallende uitspraak voor een bedrijf dat toch vooral gewend is auto’s te verkopen, zo meent de VPRO.

De auto wordt steeds meer ontwikkeld in Silicon Valley, waar computers en software de boventoon voeren. Tesla-baas Elon Musk vertelt in het programma hoe de computer de auto overneemt en hoe hij aankijkt tegen de ontwikkelingen rond de volledig zelfrijdende auto.  Maar terwijl de foto’s van Google’s zelf rijdende auto’s massaal de kranten halen, en de elektrische auto’s van Tesla als warme broodjes over de toonbank gaan, zijn er andere ontwikkelingen gaande. Die zijn minder zichtbaar maar hebben minstens zoveel invloed. Want de wereld van de zogenoemde big data heeft ook zijn intrede gedaan in het vervoer. Diensten zoals Uber proberen vervoer in de stad goedkoper en efficiënter te maken. En sites als RideAmigos proberen mensen in Los Angeles, autostad bij uitstek, uit de auto te krijgen. (bron:  VPRO/ALW)
De uitzending is zondag 16 februari 2014, 21.05 uur, Nederland 2

Reacties

Interessant, ff kijken dus.

Geplaatst door: Sander Frinks op

Altijd kijken n. Tegenlicht.
Houd je wakker !

Geplaatst door: jp op
VPRO Tegenlicht: hoe raken wij de auto kwijt? - Automobielmanagement.nl

VPRO Tegenlicht: hoe raken wij de auto kwijt?

VPRO-programma Tegenlicht komt zondag 16 februari met de uitzending ‘Hoe raken we de auto kwijt?’ Het programma schets onder meer de invloed van big data op ons reisgedrag.

In de uitzending wordt de Amerikaanse markt als voorbeeld genomen. In 2004, dus al vóór de grote kredietcrisis, trad voor het eerst in tientallen jaren in de VS een daling op in autoverkopen. Vooral de jongere generatie koopt minder auto’s. Ook Bill Ford wordt ‘geciteerd’. Hij meldde vorig jaar op een congres voor mobiele communicatie: ‘Wij zetten voor de toekomst niet langer in op het bezit van de auto, maar op alles wat te maken heeft met de geïntegreerde vervoersnetwerken’. Een opvallende uitspraak voor een bedrijf dat toch vooral gewend is auto’s te verkopen, zo meent de VPRO.

De auto wordt steeds meer ontwikkeld in Silicon Valley, waar computers en software de boventoon voeren. Tesla-baas Elon Musk vertelt in het programma hoe de computer de auto overneemt en hoe hij aankijkt tegen de ontwikkelingen rond de volledig zelfrijdende auto.  Maar terwijl de foto’s van Google’s zelf rijdende auto’s massaal de kranten halen, en de elektrische auto’s van Tesla als warme broodjes over de toonbank gaan, zijn er andere ontwikkelingen gaande. Die zijn minder zichtbaar maar hebben minstens zoveel invloed. Want de wereld van de zogenoemde big data heeft ook zijn intrede gedaan in het vervoer. Diensten zoals Uber proberen vervoer in de stad goedkoper en efficiënter te maken. En sites als RideAmigos proberen mensen in Los Angeles, autostad bij uitstek, uit de auto te krijgen. (bron:  VPRO/ALW)
De uitzending is zondag 16 februari 2014, 21.05 uur, Nederland 2

Reacties

Interessant, ff kijken dus.

Geplaatst door: Sander Frinks op

Altijd kijken n. Tegenlicht.
Houd je wakker !

Geplaatst door: jp op