Meer dan een derde (35 procent) van de Duitse automobilisten ziet de personenwagen als een statussymbool. Alleen het bezit van een woning scoort (iets) hoger. Opvallend verschil met de Nederlandse jeugd, die meer om de nieuwste smartphone geeft, is de uitkomst bij 18- tot 29-jarigen. Bij hen staat de auto duidelijk bovenaan de lijst van persoonlijke must haves.    

Verder leert de peiling dat bijna de helft van de Duitse voertuigeigenaren vindt dat ze een droomauto rijden (47 procent). Bij de jongeren is 63 procent die mening toegedaan. Vooral de Duitse merken scoren hier goed – en daarbinnen de hogere middenklasse. Het merk Audi het meest, gevolgd door BMW, Mercedes, Porsche en BMW. 36 procent van de gepeilde Duitsers houdt het voor waarschijnlijk dat er ooit een dag komt waarop de vierwielerdroom uitkomt. Daarentegen gaat 54 procent ervan uit dat die droomauto altijd een droom zal blijven.  

Toch ontkomt ook Duitsland niet geheel aan de verschuiving van bezit naar gebruik. Hoe groter de woonplaats van iemand, des te kleiner het belang dat men hecht aan autobezit. Logischerwijs, vanwege de minder intensieve infrastructuur voor openbaar vervoer, vinden bewoners van het platteland het belang juist groter.

Bron: Automobilwoche.