Met de thema’s ’80 jaar Jaguar’ , ‘Grand Prix Classics’ en een oldtimerveiling georganiseerd door veilinghuis ‘Coys Europe’ is er meer dan genoeg te beleven.

Grand Prix Classics

In samenwerking met de Historische Auto Ren Club (HARC) en de organisatie van de  Historic Grand Prix te Zandvoort  wordt het thema "Grand Prix Classics" gepresenteerd. De eerste Grand Prix race vond plaats in 1906 op een driehoekig circuit in Le Mans, waar elke dag 6 rondjes werden gereden. In afgelopen decennia is er veel veranderd in de wereld van racing. Aan de hand van een 20-tal historische racers wordt de Grand Prix geschiedenis gepresenteerd. Onder deze 20-modellen bevinden zich onder andere de "Graham Hill" Lotus 49 R3 en de BRM 1.5L V16. Beide wagens worden door het Beaulieu National Motor Museum ter beschikking gesteld. In samenspraak met de HARC en de HGPZ worden enkele unieke raceklassiekers gepresenteerd in het showgedeelte. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Lotus, Maserati, Bugatti, Ferrari, Williams, March, Tyrell etc.

Showpaviljoen 80 Jaar Jaguar

In 1922 richtte William Lyons de ‘Swallow Sidecar Company’ op in het Engelse Blackpool, dat zijspancombinaties voor motorfietsen produceerde. In 1928 verhuisde het bedrijf naar Coventry en in 1932 bracht het bedrijf de S.S.I uit met een motor van het bedrijf Standard. In 1933 registreerde William Lyons de nieuwe zaak SS Cars Ltd, afgeleid van Standard Swallow.

In 1935 koos Lyons een nieuwe naam namelijk SS Jaguar Cars Ltd. Het merk Jaguar was een feit. Vanaf 1936 waren een Tourer, een Saloon en de sportwagen SS Jaguar 100 leverbaar. Met dit laatste model werd definitief de weg ingeslagen naar een sportief imago van Jaguar en vele successen zijn hiermee behaald in de Monte Carlo Rally, de RAC Rally de Scottish en Welsh Rally.

In 1945, na de oorlog, trad een  begrijpelijke naamsverandering op naar Jaguar Cars Ltd  en werd de productie snel weer opgepakt. In 1948 kwam de XK120 op de markt, welk model de aanzet was tot het grote naoorlogse succes van Jaguar, een nieuwe krachtige motor, een bijzonder gestroomlijnd model en uitermate snel.

Na tal van successen met de Jaguar C-type en  de Jaguar D-type in de jaren 50, bracht Jaguar in 1961 de E-type op de markt, die als sportauto voortkwam uit de voorafgaande race ervaringen. De E-type is een van de meest iconische auto’s van Groot Brittanië geworden.

In de jaren 60 werden veel modellen uitgebracht die het karakter uitstraalden van Grace, Space en Pace. In de jaren 70 werd de Jaguar V12 geïntroduceerd en door het Tom Walkinshaw team werd hiermee in 1986 Le Mans gewonnen. In 1988 won Jaguar met de Jaguar XJR-9LM opnieuw Le Mans met aan het stuur onder anderen Jan Lammers. I.s.m. met de Jaguar Daimler Club Holland (JDCH) wordt in de Noordhal aan de hand van een 15-tal exclusieve modellen de geschiedenis van dit prachtige Engelse merk gepresenteerd.

Veiling Coys

Het prestigieuze Britse veilinghuis Coys Europe, gespecialiseerd in historische automobielen, brengt op zaterdag om 14.00 uur de Brunza-collectie onder de hamer, één van de meest toonaangevende privé collecties uit Oost-Europa. De collectie, bestaande uit honderd Europese en Amerikaanse klassiekers is gedurende de gehele beurs te bewonderen op het Coys Europe paviljoen ter grootte van 3000 m2.

In 2014 was Coys Europe ook aanwezig. Toen met een paviljoen ter grootte van 1.000 m2. De totale beursoppervlakte van InterClassics & TopMobiel 2015 bedraagt 33.000 m2.

InterClassics & TopMobiel vindt plaats van donderdag 8 t/m zondag 11 januari 2015 in MECC Maastricht. Thema’s tijdens de 2015-editie zijn Grand Prix Classics en 80 jaar Jaguar. 

De beurs is op vrijdag geopend van 10.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 9.00 tot 18.00 uur.

Meer informatie via de website.