Ford Mobility Game voor nerds aan het stuur

Worden gamers de nieuwe helden van de toekomst? Ford heeft er alle vertrouwen in dat deze bleekneuzen met hun X-box en Playstations een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan nieuwe vormen van mobiliteit. Vandaar de Smart Mobility Game Challenge.

Tijdens de Ford Smart Mobility Game Challenge in Keulen worden ontwikkelaars uitgedaagd verschillende vervoersmogelijkheden in een stad te integreren in aantrekkelijke online games. Uit onderzoek van Ford onder 5,5 duizend forenzen is gebleken dat verreweg de meesten de reis naar kantoor stressvoller vinden dan hun baan zelf. Conclusies uit dit rapport moeten door de game-ontwerpers in een spel worden gebruikt. Games hebben inmiddels bewezen letterlijk een game changer te kunnen zijn die tot ander gedrag leiden. "Games zorgen voor een hoge mate van betrokkenheid en bewustwording van gebruikers, die via andere media moeilijk te realiseren is," aldus Ken Washington, de baas van research & advanced engineering bij Ford. "Door aantrekkelijke aspecten van games toe te passen op het plannen van reizen, kunnen mensen hun reis verbeteren, het succes van hun reisbewegingen volgen en zich bewust worden van de invloed die hun gedrag heeft op de transportinfrastructuur als geheel."

Ford heeft deze zogenaamde gamification al eerder toegepast. Zo beloont de SmartGauge-technologie de berijder spelenderwijs voor energiezuinig rijgedrag. Een ander voorbeeld is een Ford-app voor rijders waarmee ze hun elektrische auto op afstand kunnen opladen. Ook op andere gebieden hebben gameontwikkelaars een belangrijke gespeeld. De zoektocht naar een geneesmiddel tegen aids heeft veel baat gehad bij de online video Foldit die voor een doorbraak heeft gezorgd. Ook binnen het internationale kankeronderzoek speelt gamificering inmiddels een niet meer weg te denken rol.

Ford Mobility Game voor nerds aan het stuur - Automobielmanagement.nl

Ford Mobility Game voor nerds aan het stuur

Worden gamers de nieuwe helden van de toekomst? Ford heeft er alle vertrouwen in dat deze bleekneuzen met hun X-box en Playstations een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan nieuwe vormen van mobiliteit. Vandaar de Smart Mobility Game Challenge.

Tijdens de Ford Smart Mobility Game Challenge in Keulen worden ontwikkelaars uitgedaagd verschillende vervoersmogelijkheden in een stad te integreren in aantrekkelijke online games. Uit onderzoek van Ford onder 5,5 duizend forenzen is gebleken dat verreweg de meesten de reis naar kantoor stressvoller vinden dan hun baan zelf. Conclusies uit dit rapport moeten door de game-ontwerpers in een spel worden gebruikt. Games hebben inmiddels bewezen letterlijk een game changer te kunnen zijn die tot ander gedrag leiden. "Games zorgen voor een hoge mate van betrokkenheid en bewustwording van gebruikers, die via andere media moeilijk te realiseren is," aldus Ken Washington, de baas van research & advanced engineering bij Ford. "Door aantrekkelijke aspecten van games toe te passen op het plannen van reizen, kunnen mensen hun reis verbeteren, het succes van hun reisbewegingen volgen en zich bewust worden van de invloed die hun gedrag heeft op de transportinfrastructuur als geheel."

Ford heeft deze zogenaamde gamification al eerder toegepast. Zo beloont de SmartGauge-technologie de berijder spelenderwijs voor energiezuinig rijgedrag. Een ander voorbeeld is een Ford-app voor rijders waarmee ze hun elektrische auto op afstand kunnen opladen. Ook op andere gebieden hebben gameontwikkelaars een belangrijke gespeeld. De zoektocht naar een geneesmiddel tegen aids heeft veel baat gehad bij de online video Foldit die voor een doorbraak heeft gezorgd. Ook binnen het internationale kankeronderzoek speelt gamificering inmiddels een niet meer weg te denken rol.