Voor motor- en scooterrijders kan de zomer van 2015 bijna niet meer stuk. De verleiding is echter groot om het bij zomerse temperaturen de echte motorjassen thuis te laten en te kiezen voor wat lichtere, maar minder beschermende kleding en zo toch aan de wettelijke kledingvoorschriften te voldoen.
Sinds september 2011 zijn bestuurders van motoren en scooters in België wettelijk verplicht om naast een valhelm ook een jas met lange mouwen, een lange broek, handschoenen en laarzen of hoge schoenen die de enkel beschermen te dragen. De wet stelt echter verder geen eisen aan die kleding. Met een gewone lichte jas en een klassieke jeans handel je nog altijd conform de wet. Maar in de praktijk zijn motor- en scooterrijders zich ervan bewust dat speciale, goed beschermende kledij op de motor van levensbelang is, al voor de wet in werking trad. Die kleding is immers voorzien van protectoren op schouders, ellebogen, knieën en heupen. Vaak is er ook nog een rugbeschermer in de jas verwerkt.
"Het is niet alleen omdat de wet zegt dat je beschermende kleding moet dragen, dat je dat moet doen," zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij Febiac, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie. "Specifieke motorkledij is het enige stuk bescherming dat je zelf in de hand hebt. Het gedrag van de andere weggebruikers heb je niet in de hand, kleding wel."