De automobiel heeft een van de grootste culturele en maatschappelijke veranderingen sinds eeuwen teweeggebracht. Zich bewust van deze invloed moest Willem Lenssinck als kunstenaar hierop reageren. Met negen eigentijdse beelden verbeeldt hij de overgang van het paard naar de automobiel. Door gebruik te maken van de nieuwste digitale technieken geeft hij vorm aan zijn fantasierijke zienswijze op deze historisch belangrijke ontwikkeling.

De sculpturen staan opgesteld in de Great Hall van het Louwman Museum en variëren in omvang van anderhalve tot zeven meter. Lenssinck kiest voor zijn objecten uitsluitend fraaie, duurzame materialen, zoals brons, aluminium, graniet of hardsteen. Zijn creaties grenzen volgens organisator Ronald Kooyman aan technische perfectie. "Hij zal nooit ofte nimmer het ciseleren of patineren aan een gieterij overlaten. Ieder hoekje en vlakje wordt door hemzelf in de eindfase gecontroleerd, bijgewerkt, geslepen, gepolijst en gepatineerd. Alles straalt kwaliteit uit. Ook de sokkels zijn subliem gemaakt en maken wezenlijk deel uit van de creatie."

Willem Lenssinck is geboren in 1947, volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Kunstacademie in Utrecht (1964-1969) en werkt sinds 1972 als zelfstandig beeldhouwer. Zijn werk wordt al meer dan 25 jaar getoond op de TEFAF.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding