‘Alle auto’s hebben nu ineens de X-factor’

De X-factor is iets ondefinieerbaars dat het verschil maakt tussen gewoon en bijzonder. Iets als ‘je ne sais quoi’, zoals de Fransen dat zo fraai noemen. Blogger en Automobiel Management medewerker Erwin Wijman legt uit.

'Alle auto’s hebben nu ineens de X-factor'

Op straat zie je nu steeds meer auto’s met een duidelijke X-voorkant.

De Toyota Aygo was een van de eerste met zo’n X-front, en inmiddels zijn er vele navolgers.
Auto’s willen geen liggende dubbele punt meer zijn of een gezichtje met twee oogjes. Ze willen een X zijn.

Als autofront val je met een X meer op, want een X is een nadrukkelijk schreeuwerige letter. Dat zie je ook aan bedrijfsnamen als Plexxi, Oxxio, Netflix, Mexx, Connexxion, namen die een tikfout lijken.

Maar heeft de X-auto de X-factor? X staat ook voor anoniem. Doen auto’s hun best om zich te onderscheiden, gaan ze juist extra op elkaar lijken. De auto als Mister X. En wat is in de vergelijkende reclame altijd het eerste uitgewerkt? Precies, product X.

Bekijk alle ‘X-en’ op de website van Beeldjagers.

‘Alle auto’s hebben nu ineens de X-factor’ - Automobielmanagement.nl

‘Alle auto’s hebben nu ineens de X-factor’

De X-factor is iets ondefinieerbaars dat het verschil maakt tussen gewoon en bijzonder. Iets als ‘je ne sais quoi’, zoals de Fransen dat zo fraai noemen. Blogger en Automobiel Management medewerker Erwin Wijman legt uit.

'Alle auto’s hebben nu ineens de X-factor'

Op straat zie je nu steeds meer auto’s met een duidelijke X-voorkant.

De Toyota Aygo was een van de eerste met zo’n X-front, en inmiddels zijn er vele navolgers.
Auto’s willen geen liggende dubbele punt meer zijn of een gezichtje met twee oogjes. Ze willen een X zijn.

Als autofront val je met een X meer op, want een X is een nadrukkelijk schreeuwerige letter. Dat zie je ook aan bedrijfsnamen als Plexxi, Oxxio, Netflix, Mexx, Connexxion, namen die een tikfout lijken.

Maar heeft de X-auto de X-factor? X staat ook voor anoniem. Doen auto’s hun best om zich te onderscheiden, gaan ze juist extra op elkaar lijken. De auto als Mister X. En wat is in de vergelijkende reclame altijd het eerste uitgewerkt? Precies, product X.

Bekijk alle ‘X-en’ op de website van Beeldjagers.