Column Ton Roks: Elon Musk beloften

Na een rit in de Tesla Model S P90D Ludicrous, die inderdaad krankzinnig hard accelereert, zie ik een elektrische auto in mijn huishouden wel zitten (naast een 7-liter Shelby Cobra voor de weekenden).

Toen Tesla zijn Model 3 had onthuld, en ik de opgetogen berichten hoorde over maar liefst 325 duizend ‘bestellingen’, ben ik eens op de website van Tesla NL gaan kijken of ik me bij die horde moest voegen. De Model 3 is namelijk een goed uitziende auto, omringd met een aura van geweldige Elon Musk beloften. Ik vond inderdaad een knop waarmee ik er een kon reserveren na betaling van een voorschot van duizend euro. Er zijn dus geen 325 duizend Tesla’s Model 3 verkocht, maar slechts ‘gereserveerd’.

Als al die 325 duizend mensen inderdaad hun reservering met harde cash hebben bevestigd, heeft Musk daar een aardig cadeautje mee binnen gehaald: 325 miljoen dollar. Die kan hij mooi investeren in de ontwikkeling van de Model 3 of het bespoedigen van de productie, maar hij zal hopelijk zo verstandig zijn die miljoenen ergens veilig te parkeren. Je weet maar nooit.

Het is nog maar afwachten of die 325 duizend ‘reserveringen’ echte orders gaan worden. In de voorwaarden staat dat je op elk moment kunt annuleren en dat Musk vervolgens het geld keurig terug zal storten. In feite zijn het dus 325 duizend enthousiasmebetuigingen, geen bestellingen. Hoe dan ook, als al die mensen echt zo wild zijn van de Model 3 dat ze duizend dollar overmaken, dan betekent dat nogal wat.

Het is niet zo vanzelfsprekend dat al die reserveringen in verkochte auto’s worden omgezet. Er is nog slechts een voorlopige (Amerikaanse) prijs afgegeven van 35 duizend dollar. Je weet niet wat je daarvoor precies gaat krijgen en of dat tarief daadwerkelijk wordt gerealiseerd.
Op de website van Tesla valt te lezen dat de leveringen eind 2017 zullen beginnen. We moeten nog maar zien of dat echt gaat gebeuren, want de Model S heeft zo’n jaar of twee ‘in de pijplijn’ gezeten voordat hij werd geleverd.

Als er weer veel vertraging is, zullen veel van die 325 duizend reserveringen verdampen. Vergeet niet dat een forse meute enthousiastelingen sowieso al heel lang op de auto zal moeten wachten. Tesla heeft in heel zijn bestaan niet veel meer dan honderd duizend auto’s gemaakt, en eind 2017 zullen er zeker geen 325 duizend Model’s 3 klaar voor aflevering zijn, als dat tijdstip überhaupt al gehaald wordt.
Stel je voor dat Tesla erin slaagt 100 duizend van die Model’s 3 per jaar te produceren, dan zullen veel vroege bestellers tot 2020 geduld moeten hebben. Willen ze dat opbrengen of trekken ze liever de stekker uit hun reservering?

Musk staat voor een forse uitdaging: in recordtijd een paar honderdduizend auto’s fabriceren. Hoe meer tijd hij nodig heeft, hoe meer gelegenheid hij de ‘klassieke’ industrie geeft om elektrische alternatieven aan te bieden. Die komen er in ludricous tempo aan, misschien wel sneller dan Tesla auto’s kan bouwen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik vind dit wel een ‘het glas is half leeg’ verhaal.
Er is van alles op af te dingen, ik zie gewoon dat er honderdduizenden mensen zijn die interesse in de auto aanvullen met 1.000 dollar. Ook niet niks.
Met dat geld kan Elon niks doen, maar het praat toch wel een stuk makkelijker met banken als je weet dat er tegen de 400.000 reserveringen zijn.
Je kunt het gewoon een heel handig stuk marktonderzoek noemen die wat verder gaat dan het vertellen of je wel/niet geïnteresseerd bent. En die promotioneel ook lekker werkt.
Het bevestigt dat er een groot potentieel is. Het glas is vol.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Hoezo kan Elon niets met dat geld doen? Volgens mij kunnen ze dat gewoon gebruiken om de boel draaiende te houden bij Tesla hoor en zullen ze dat ook zeker niet laten.

Aangezien ze ook nog 2 miljard dollar opgehaald hebben bij de aandeelhouders schat ik dat ze het geld voor de reserveringen ook goed kunnen gebruiken.

Geplaatst door: Mark op

Ik vind het een beetje oppervlakkig geschreven stukje.

Veel Teslakopers weten dat ze lang op hun bestelling moeten wachten en nemen dat voor lief, omdat er geen echt alternatief voor ze is. Het zijn mensen die willen investeren in de ideologie van Musk. Ze weten dat ze met het betalen van hun reservering de uitbreiding van de Teslafabriek mee helpen opstarten, dat heeft Musk ook bij de presentatie van de Model 3 duidelijk gemaakt.

En bovendien, reken er maar op dat die 1000 Euro investering zich snel terugbetaalt als je die auto geleverd krijgt. Tegen die tijd zal er een levendige handel in Model 3s zijn ontstaan en kan je hem meteen voor een paar duizend Euro extra weer doorverkopen.

Geplaatst door: Ed op
Column Ton Roks: Elon Musk beloften - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Elon Musk beloften

Na een rit in de Tesla Model S P90D Ludicrous, die inderdaad krankzinnig hard accelereert, zie ik een elektrische auto in mijn huishouden wel zitten (naast een 7-liter Shelby Cobra voor de weekenden).

Toen Tesla zijn Model 3 had onthuld, en ik de opgetogen berichten hoorde over maar liefst 325 duizend ‘bestellingen’, ben ik eens op de website van Tesla NL gaan kijken of ik me bij die horde moest voegen. De Model 3 is namelijk een goed uitziende auto, omringd met een aura van geweldige Elon Musk beloften. Ik vond inderdaad een knop waarmee ik er een kon reserveren na betaling van een voorschot van duizend euro. Er zijn dus geen 325 duizend Tesla’s Model 3 verkocht, maar slechts ‘gereserveerd’.

Als al die 325 duizend mensen inderdaad hun reservering met harde cash hebben bevestigd, heeft Musk daar een aardig cadeautje mee binnen gehaald: 325 miljoen dollar. Die kan hij mooi investeren in de ontwikkeling van de Model 3 of het bespoedigen van de productie, maar hij zal hopelijk zo verstandig zijn die miljoenen ergens veilig te parkeren. Je weet maar nooit.

Het is nog maar afwachten of die 325 duizend ‘reserveringen’ echte orders gaan worden. In de voorwaarden staat dat je op elk moment kunt annuleren en dat Musk vervolgens het geld keurig terug zal storten. In feite zijn het dus 325 duizend enthousiasmebetuigingen, geen bestellingen. Hoe dan ook, als al die mensen echt zo wild zijn van de Model 3 dat ze duizend dollar overmaken, dan betekent dat nogal wat.

Het is niet zo vanzelfsprekend dat al die reserveringen in verkochte auto’s worden omgezet. Er is nog slechts een voorlopige (Amerikaanse) prijs afgegeven van 35 duizend dollar. Je weet niet wat je daarvoor precies gaat krijgen en of dat tarief daadwerkelijk wordt gerealiseerd.
Op de website van Tesla valt te lezen dat de leveringen eind 2017 zullen beginnen. We moeten nog maar zien of dat echt gaat gebeuren, want de Model S heeft zo’n jaar of twee ‘in de pijplijn’ gezeten voordat hij werd geleverd.

Als er weer veel vertraging is, zullen veel van die 325 duizend reserveringen verdampen. Vergeet niet dat een forse meute enthousiastelingen sowieso al heel lang op de auto zal moeten wachten. Tesla heeft in heel zijn bestaan niet veel meer dan honderd duizend auto’s gemaakt, en eind 2017 zullen er zeker geen 325 duizend Model’s 3 klaar voor aflevering zijn, als dat tijdstip überhaupt al gehaald wordt.
Stel je voor dat Tesla erin slaagt 100 duizend van die Model’s 3 per jaar te produceren, dan zullen veel vroege bestellers tot 2020 geduld moeten hebben. Willen ze dat opbrengen of trekken ze liever de stekker uit hun reservering?

Musk staat voor een forse uitdaging: in recordtijd een paar honderdduizend auto’s fabriceren. Hoe meer tijd hij nodig heeft, hoe meer gelegenheid hij de ‘klassieke’ industrie geeft om elektrische alternatieven aan te bieden. Die komen er in ludricous tempo aan, misschien wel sneller dan Tesla auto’s kan bouwen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik vind dit wel een ‘het glas is half leeg’ verhaal.
Er is van alles op af te dingen, ik zie gewoon dat er honderdduizenden mensen zijn die interesse in de auto aanvullen met 1.000 dollar. Ook niet niks.
Met dat geld kan Elon niks doen, maar het praat toch wel een stuk makkelijker met banken als je weet dat er tegen de 400.000 reserveringen zijn.
Je kunt het gewoon een heel handig stuk marktonderzoek noemen die wat verder gaat dan het vertellen of je wel/niet geïnteresseerd bent. En die promotioneel ook lekker werkt.
Het bevestigt dat er een groot potentieel is. Het glas is vol.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Hoezo kan Elon niets met dat geld doen? Volgens mij kunnen ze dat gewoon gebruiken om de boel draaiende te houden bij Tesla hoor en zullen ze dat ook zeker niet laten.

Aangezien ze ook nog 2 miljard dollar opgehaald hebben bij de aandeelhouders schat ik dat ze het geld voor de reserveringen ook goed kunnen gebruiken.

Geplaatst door: Mark op

Ik vind het een beetje oppervlakkig geschreven stukje.

Veel Teslakopers weten dat ze lang op hun bestelling moeten wachten en nemen dat voor lief, omdat er geen echt alternatief voor ze is. Het zijn mensen die willen investeren in de ideologie van Musk. Ze weten dat ze met het betalen van hun reservering de uitbreiding van de Teslafabriek mee helpen opstarten, dat heeft Musk ook bij de presentatie van de Model 3 duidelijk gemaakt.

En bovendien, reken er maar op dat die 1000 Euro investering zich snel terugbetaalt als je die auto geleverd krijgt. Tegen die tijd zal er een levendige handel in Model 3s zijn ontstaan en kan je hem meteen voor een paar duizend Euro extra weer doorverkopen.

Geplaatst door: Ed op