Baby boomers laten Mustang en Corvette in de steek

Als je de 60 bent gepasseerd en misschien al de 70 begint te naderen, wil je je niet meer opvouwen achter het stuur van een Mustang, een Corvette of misschien zelfs een Porsche. Dan kies je een gemakkelijker auto, in veel gevallen een SUV die in ieder geval hoger is.

Dat leidt er toe dat de verkopen van sportwagens in de Verenigde Staten de laatste tijd forse klappen oplopen. Als teken aan de wand heeft Ford deze maand haar Mustang fabriek een week stilgelegd. Het eens bij mannen zo populaire merk heeft de verkopen tot nu toe dit jaar weer met negen procent zien dalen. De Chevrolet Corvette en Camaro en de meeste modellen van Porsche ondergaan hetzelfde lot, met bij de Camaro een daling van 14 procent.

"Als je 60+ bent, dan gaat comfort meer meetellen. Sportwagens zullen niet verdwijnen maar de markt wordt wel kleiner," zegt Eric Noble van auto-adviseur CarLab. Hij wijst er op dat de volgende generatie X, die nu tussen de 35 en 50 jaar oud is, kleiner is dan de baby-boom generatie. En de jongeren die daarna komen hebben nauwelijks genoeg geld om een huis te kopen laat staan dat ze zich een sportauto kunnen veroorloven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Baby boomers laten Mustang en Corvette in de steek - Automobielmanagement.nl

Baby boomers laten Mustang en Corvette in de steek

Als je de 60 bent gepasseerd en misschien al de 70 begint te naderen, wil je je niet meer opvouwen achter het stuur van een Mustang, een Corvette of misschien zelfs een Porsche. Dan kies je een gemakkelijker auto, in veel gevallen een SUV die in ieder geval hoger is.

Dat leidt er toe dat de verkopen van sportwagens in de Verenigde Staten de laatste tijd forse klappen oplopen. Als teken aan de wand heeft Ford deze maand haar Mustang fabriek een week stilgelegd. Het eens bij mannen zo populaire merk heeft de verkopen tot nu toe dit jaar weer met negen procent zien dalen. De Chevrolet Corvette en Camaro en de meeste modellen van Porsche ondergaan hetzelfde lot, met bij de Camaro een daling van 14 procent.

"Als je 60+ bent, dan gaat comfort meer meetellen. Sportwagens zullen niet verdwijnen maar de markt wordt wel kleiner," zegt Eric Noble van auto-adviseur CarLab. Hij wijst er op dat de volgende generatie X, die nu tussen de 35 en 50 jaar oud is, kleiner is dan de baby-boom generatie. En de jongeren die daarna komen hebben nauwelijks genoeg geld om een huis te kopen laat staan dat ze zich een sportauto kunnen veroorloven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding