"We staan op het vlak van de mobiliteit voor het grootste kantelpunt sinds de auto het overnam van paard en wagen," zegt de Belgische mobiliteitsdeskundige Tim De Ceunynck. Hij werkt voor wat tegenwoordig heet het Vias Institute, het vroegere Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Die ingrijpende verandering heeft grote gevolgen voor de stedenbouw, denkt De Ceunynck. Volgens hem is de vraag niet of we met autonoom rijdende auto’s gaan rijden maar wanneer.

"Kopen we dan binnenkort massaal zelfrijdende auto’s? Zo’n vaart loopt het waarschijnlijk niet. Want een auto kopen en bezitten, is vandaag enorm duur. Bovendien staat dat ding letterlijk 95% van de tijd stil. Toch blijven we eraan vasthangen omdat het ons een enorme vrijheid geeft. Maar een zelfrijdende wagen moet niet per se voor je deur staan. Je hoeft dus niet langer zelf een wagen te bezitten om er altijd eentje ter beschikking te hebben. De auto wordt meer een service op bestelling én op maat: voor zakelijke verplaatsingen bestel je een ‘rijdend kantoor’, voor gezinsuitstappen een ruimer model, of een luxe-uitvoering als het eens wat meer mag zijn," vertelt de Belgische expert in dagblad Het Laatste Nieuws.