Onderzoekers van de universiteit van Nevada in Las Vegas gaan er vanuit dat de eigenaren van kostbare auto’s zich superieur voelen ten opzichte van andere weggebruikers, met name ten opzichte van voetgangers. Ze komen tot die conclusie na een onderzoek waarbij vrijwilligers werden gevraagd honderden keren de weg over te steken. De reactie van passerende auto’s is gefilmd en geanalyseerd.

De overstekende voetgangers waren zowel zwarte als witte mannen en vrouwen. Opvallend is dat voor de witte vrouw het vaakst werd gestopt en voor de zwarte vrouw het minst vaak. De factor die het beste voorspelt of een auto stopt voor een overstekende voetganger is het prijskaartje van de auto. Hoe duurder de auto, hoe asocialer het rijgedrag.

Verkeersregels

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van verkeersveiligheid, voetgangers zijn extra kwetsbaar bij verkeersongevallen. Hoofdonderzoeker Courtney Coughenour schrijft: “Automobilisten moeten weten dat ze verplicht zijn om te stoppen. Het is moeilijk te zeggen of ze dat niet doen omdat ze de verkeersregels niet kennen of omdat ze er geen zin in hebben. Verder onderzoek zal dat uit moeten wijzen. Tot die tijd moeten we er aandacht aan besteden in de rijopleiding.”

Koppige mannen

De link tussen de prijs van een auto en het gedrag van de bestuurder is al vaker gelegd, weet nieuwszender CNN te vertellen. Afgelopen maand bleek uit een Fins onderzoek dat mannen die in opvallende auto’s rijden vaker koppig en argumentatief zijn. Uit het Finse onderzoek blijkt ook dat vooral bestuurders van Duitse auto’s het meest geneigd zijn om door rood te rijden en andere weggebruikers weinig ruimte te geven.