De olieindustrie heeft geïrriteerd gereageerd en weigert een communiqué te tekenen voor een topontmoeting van de CARS 21-groep van commissarissen en captains of industry. Zij willen dat de commissie eerst een uitgebreide studie doet naar de kosten en opbrengsten van biobrandstof. In Financial Times zegt Wilhelm Bonse-Geuking, BP-baas en president van de European Petroleum Industry Association, dat de olieindustrie best het aandeel biobrandstof wil verhogen maar alleen als het financieel verstandig is. Tot dusver lag de taak voor de emissiereductie op het bordje van de autoindustrie. Maar die roept om het hardst dat de daarvoor vereiste technologie auto’s duizenden euro’s duurder gaat maken. Als de olieindustrie moet meehelpen, zou dat betekenen dat zij het aandeel biobrandstof in de mix met benzine of diesel moeten verhogen. Zij hebben overigens ook gewaarschuwd dat hun prijzen hierdoor omhoog zullen gaan. De CO2-doelstellingen zijn nu een uitstoot van 140 gram per kilometer in 2008 en 120 gram in 2012. De autofabrikanten zeggen dat verbetering van de techniek alleen niet voldoende zal zijn om deze doelen te halen.