Het gaat om de Alliance for Synthetic Fuels in Europe, een samenwerkingsverband tussen DaimlerChrysler, Renault, Shell, Sasol Chevron en Volkswagen. Synthetische brandstoffen kunnen meteen serieuze emissiereducties bewerkstelligen, volgens de ceo Couvaras van Sasol Chevron. Shell-directeur Routs memoreert dat synthetische brandstoffen uit aardgas en biomassa de afhankelijkheid van aardolie verkleinen. De brandstoffen worden gemaakt uit aardgas (GTL, gas-to-liquids), uit steenkool (CTL) of biomassa (BTL), waarbij BTL nog wel wat onderzoek en ontwikkeling nodig heeft. De CO2-emissies bij GTL en CTL zijn vergelijkbaar met die van aardolieproducten maar het verkleint wel de afhankelijkheid van aardolie. Bij biomasse-to-liquids is een reductie van negentig procent van de CO2-uitstoot mogelijk. Synthetische brandstoffen hebben wel een zeer gunstige invloed op andere emissies zoals roet, stikstofoxiden, koolmonoxide en koolwaterstoffen. De brandstoffen blijven gebruik maken van grondstoffen die uit de aarde moeten worden gehaald. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een ‘vernieuwbaar’ product als ethanol. Dat wordt gemaakt uit suiker, dat steeds weer verbouwd kan worden.