Dat blijkt uit de jaarlijkse EcoTest, gehouden door de ANWB in samenwerking met de Duitse zusterclub ADAC. De beste auto in de nieuwe serie is de Mercedes E200 Kompressor (vier sterren), in de klasse van grote familieauto’s. Hij wordt gevolgd door de Citroën Berlingo Kombi 1.4 Multispace Plus op aardgas (vier sterren). In de kleinste klasse is er nog geen model met vier sterren. Op het gebied van de emissie van fijn stof, NOx en andere gevaarlijke stoffen blijken benzinemodellen iets beter te presteren. Daarentegen ‘winnen’ diesels bij de uitstoot van CO2. De hybridetechnologie is beduidend beter dan de andere technieken maar wordt dicht gevolgd door voertuigen die aardgas als brandstof gebruiken. Bij de EcoTest worden de emissies van veel auto’s vergeleken. De EcoTest is volgens de ANWB “een factor van betekenis bij de auto-industrie” en “een graag gebruikt label om de milieukwaliteit te tonen.” Editie 2006 levert geen nieuwe winnaars op. Het wachten is nog steeds op de eerste auto met het maximale aantal van vijf sterren. Naast de al eerder geteste Toyota Prius en de Volvo V70 Bifuel op aardgas zijn geen nieuwe toppers ontdekt. Tot hun spijt constateren ANWB en ADAC dat de CO2-uitstoot van auto’s in de laatste drie jaar niet is verbeterd. Dat is opmerkelijk, omdat de auto-industrie heeft beloofd in 2008 op een gemiddelde CO2-uitstoot van 140 gram per kilometer uit te komen. De industrie heeft daarover in 1999 een vrijwillige overeenkomst gesloten met de Europese Commissie. Die doelstelling dreigt nu niet te worden gehaald.