Alle dertien aangesloten fabrikanten hebben herhaald dat het doel van 130 gram in 2012 als gevolg van verbeterde technologie van de auto alleen, niet haalbaar is. De industrie moet voldoen tijd krijgen zich te kunnen voorbereiden op toekomstige strengere wetgeving. Volgens de voorzitter van Acea, Sergio Marchionne (foto), werken de Europese autofabrikanten in een uiterst concurrerende omgeving. Hun investeringen en innovatiecapaciteit mogen daarom niet in gevaar komen. Volgens Marchionne kan nieuwe wetgeving niet eerder dan 2015 ingaan. De industrie zal wel steeds meer hulpmiddelen op de auto’s zetten, zoals schakelindicatoren, bandenspanningmeters, efficiënte airco’s en lichtgewichtonderdelen. Maar ook op langere termijn moeten auto’s wel betaalbaar blijven, zegt Acea, daarmee doelend op de beperkingen van technologische verbeteringen. Overigens heeft Acea ook Toyota Motor Europe formeel geaccepteerd als volwaardig lid met ingang van 1 januari 2008. Toyota is weliswaar Japans maar heeft zoveel productiecapaciteit in Europa dat TME nu bij de Europese producenten wordt gerekend. Toyota heeft verklaard ‘erg trots’ te zijn dat het is geaccepteerd als volwaardig lid.