De doelstelling van de EU is dat de kooldioxide-emissie van auto’s zakt naar 120 gram per kilometer in 2012. Dat zou moeten gebeuren via de zogenaamde ‘integrated approach’ waar niet alleen de techniek van de auto voor de oplossing moet zorgen. Ook infrastructurele veranderingen, andere banden, een andere rijstijl en meer gebruik van biobrandstof zouden moeten bijdragen. “Wij zijn het van harte eens met de geïntegreerde aanpak”, zegt voorzitter Sergio Marchionne (Fiat) van Acea. Acea zegt dat zijn leden hun verantwoordelijkheid op dit gebied ‘zeer serieus’ nemen maar herhaalt vervolgens in een persbericht dezelfde bezwaren. Eén daarvan is het effect op de economie als de fabrikanten gedwongen worden grote bedragen te investeren in het zuiniger maken van hun auto’s. Dat zou de auto’s duurder maken waardoor de concurrentiepositie slechter wordt. En dat zou vervolgens weer een negatieve invloed hebben op de werkgelegenheid omdat de fabrikanten mogelijke gedwongen worden hun productie te verplaatsen naar goedkopere productielanden met negatieve gevolgen voor de werknemers in West-Europa. Brandstofslurpers zoals grote Mercedessen of Porsches zouden in theorie onverkoopbaar worden omdat ze nooit aan de norm van 120 gram kunnen voldoen. Daardoor zou ‘een hele tak van de industrie [de premiummerken] kunnen verdwijnen’, dreigt topman Wiedeking van Porsche in de Frankfurter Algemeine aan de vooravond van de IAA. Bovendien zeggen de fabrikanten steeds dat zij meer tijd nodig hebben omdat de ontwikkeling en productie van auto’s een kwestie van jaren is. Acea stelt de Japanse regering als voorbeeld. Die heeft de norm van 138 gram per kilometer opgelegd voor 2015. De Europese fabrikanten willen ook dat de regelgeving ‘neutraal’ zou moeten werken op de onderlinge concurrentie. De fabrikanten willen de norm laten een gelden als een gemiddelde voor hun hele vloot.