Het consultantsbureau deed het onderzoek onder de westerse auto-industrie. Door de hoge kosten zullen fabrikanten zich naast het ontwikkelen van nieuwe technologie, sterk blijven richten op het verbeteren van bestaande technieken. De hierdoor toenemende vraag naar innovatieve, betaalbare energie-efficiënte, oplossingen biedt interessante kansen voor de Nederlandse toeleveranciers en daarmee de Nederlandse (kennis)economie. “Nederland heeft traditioneel een hoge uitstoot van CO2 en bovendien te kampen met een urgent fileprobleem”, aldus René Seyger, lid van het management van Roland Berger. “Uitgaande van het bestaande wagenpark en mobiliteitsprobleem, kan Nederland ideaal als proeftuin dienen voor andere westerse landen.” De ontwikkeling in de vraag naar efficiëntere technologieën, biedt kansen voor de Nederlandse toeleveranciers. De samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en industrie in het innovatieprogramma HTAS (High Tech Automotive Systems) dat deze maand officieel van start ging, is in dat verband dan ook erg positief, concludeert Seyger. De scherpe emissiedoelstellingen kunnen niet worden gehaald met alleen hybride voertuigen, blijkt uit het onderzoek. “Onze studie toont aan dat de hybride als oplossing voor de totale emissieproblematiek een utopie is,” zegt Seyger. “Ook de emissiebesparing van het gebruik van schonere brandstoffen als gas en biobrandstof op zichzelf is niet toereikend om de nieuwe doelstellingen te halen. De inzet van verschillende technologieën is een vereiste.” Meer hierover in AM nummer 17 van 28 september.