Dat blijkt uit een nieuwe studie van Cardiff University en Clifford Thames consultants. Die baseren zich op vrij beschikbare gegevens, zo schrijft Financal Times. De Toyota Prius is nog wel steeds de schoonste voor zijn formaat maar hij is in een nieuw kwalificeringssysteem ingehaald door elf kleinere auto’s van onder meer PSA Peugeot Citroën, Ford en Smart. Ook modellen die binnenkort op de markt komen zijn daarin meegenomen. De conventionele techniek zal de Prius over twaalf tot achttien maanden inhalen en daar zullen de consumenten geen premiumprijs voor hoeven te betalen. Er wordt veel vooruitgang geboekt bij ‘non-hybrid’ auto’s onder druk van regelgeving van de EU. Het onderzoek let niet alleen op de emissies maar rekent met de totale milieubelasting inclusief ruwe materialen, productie, end-of-life kosten en baseert vervolgens op de afmetingen. De Prius is de best verkochte hybride van de wereld en nog steeds een van de schoonste van de wereld qua uitstoot. Maar de auto is groter en zwaarder dan veel andere modellen met een lage emissie vanwege zijn accupakket en additionele techniek waardoor extra milieubelasting ontstaat. De onderzoekers willen de consument helpen een inschatting te maken van hoe milieuvriendelijk een auto nu werkelijk is. “De focus ligt nu erg op de emissies maar die zijn maar een onderdeel van het hele verhaal”, aldus Davin Riemenschneider van Clifford Thames. Twee Smarts staan bovenaan de milieuvriendelijkheidlijst met 66 en 59 punten en Citroën staat derde met de C1 1.0 met 40 punten. De Prius staat dus twaalfde met 23 punten. Die scoort wel het beste in de klasse ‘grotere familieauto’s’ waar de Ford Mondeo 3.0 het slechtste scoort. Bij de grote off-roaders is de X5 van BMW de beste en de Range Rover de slechtste. Meer hierover in AM 18 van 12 oktober.