Over de voorstellen is woensdag 24 oktober gestemd. De stemming is niet bindend maar de voorstellen zijn wel belangrijk omdat de uiteindelijke wetgeving ook door het parlement moet worden goedgekeurd. Parlementslid Chris Davies, de verantwoordelijke voor het opstellen van de rapportages over auto’s en CO2, stelt voor dat de autofabrikanten de kooldioxide-uitstoot reduceren naar 125 gram per kilometer door verbetering van de autotechnologie alleen. De Europese Commissie was eerder 130 gram per kilometer met de autofabrikanten overeengekomen plus nog eens 10 gram als gevolg van andere maatregelen zoals biobrandstof, schakelindicatoren, banden en rijstijl. Het uiteindelijke voorstel zal in december worden gepresenteerd maar dat moet worden goedgekeurd door het Europese parlement en door de nationale regeringen. “Het aandeel van de industrie wordt groter”, zegt Davies in Financial Times. Maar hij is een voorstander van een latere deadline: 2015 in plaats van 2012. “Ik wil duidelijk maken wat de autoindustrie moet doen maar ik denk dat 2012 te vroeg is.” Het rapport stelt ook een CO2-emissiehandelsysteem voor. Dit zou straffen bevatten voor fabrikanten die boven hun quotum komen en beloningen voor hen die eronder komen. Het Europese Parlement wil verder strenge regels voor advertenties van auto’s, vergelijkbaar met die voor sigarettenreclame. Er zou twintig procent ruimte gereserveerd moeten worden voor informatie over CO2 in een goedgekeurd format. Sommige Europese landen maken zelf al regels op dit gebied. In Noorwegen bijvoorbeeld is het sinds vorige week verboden termen als ‘groen’ of ‘schoon’ in autoadvertenties te gebruiken.