Stille auto’s maken blinden en slechtzienden bezorgd

Blinden en slechtzienden zijn bezorgd over de toename van hybride auto’s. Als die elektrisch rijden maken ze namelijk nauwelijks geluid en dus horen de visueel gehandicapten ze niet.

Dat stelt Viziris, een organisatie voor mensen met visuele beperkingen. Dinsdag berichtten verschillende GPD-bladen erover. Oversteken wordt een groot probleem, zegt Roland van Grinsven, beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid van Viziris, nu het verkeer stiller wordt. ‘Je steekt over op je gehoor. Als het verkeerslawaai afneemt, ben je eigenlijk genoodzaakt om naar een beveiligde overgang te gaan en daar zijn er te weinig van. Maar meer beveiligde overgangen brengen ook meer overlast voor de weggebruiker met zich mee, dus dat is ook niet echt een oplossing.’ Van Grinsven pleit dan ook voor meer zebrapaden. In veel andere landen zijn die er ook meer. ‘Natuurlijk wel op plekken die goed zijn te overzien en niet bijvoorbeeld vlak na een bocht. En de wetgeving moet strenger, zodat iedereen stopt voor een zebrapad. Nu wekt het een soort van schijnveiligheid op. We zouden in samenwerking met andere organisaties, zoals Veilig Verkeer Nederland, aan een campagne kunnen werken om de zebrapaden veiliger te maken.’ Volgens Van Grinsven zijn er nog geen mensen met een visuele beperking in de problemen geraakt door hybride auto’s. Toyota is met de Prius marktleider op het gebied van hybride auto’s. In Nederland rijden dik 8,5 duizend Priussen rond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Stille auto’s maken blinden en slechtzienden bezorgd - Automobielmanagement.nl

Stille auto’s maken blinden en slechtzienden bezorgd

Blinden en slechtzienden zijn bezorgd over de toename van hybride auto’s. Als die elektrisch rijden maken ze namelijk nauwelijks geluid en dus horen de visueel gehandicapten ze niet.

Dat stelt Viziris, een organisatie voor mensen met visuele beperkingen. Dinsdag berichtten verschillende GPD-bladen erover. Oversteken wordt een groot probleem, zegt Roland van Grinsven, beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid van Viziris, nu het verkeer stiller wordt. ‘Je steekt over op je gehoor. Als het verkeerslawaai afneemt, ben je eigenlijk genoodzaakt om naar een beveiligde overgang te gaan en daar zijn er te weinig van. Maar meer beveiligde overgangen brengen ook meer overlast voor de weggebruiker met zich mee, dus dat is ook niet echt een oplossing.’ Van Grinsven pleit dan ook voor meer zebrapaden. In veel andere landen zijn die er ook meer. ‘Natuurlijk wel op plekken die goed zijn te overzien en niet bijvoorbeeld vlak na een bocht. En de wetgeving moet strenger, zodat iedereen stopt voor een zebrapad. Nu wekt het een soort van schijnveiligheid op. We zouden in samenwerking met andere organisaties, zoals Veilig Verkeer Nederland, aan een campagne kunnen werken om de zebrapaden veiliger te maken.’ Volgens Van Grinsven zijn er nog geen mensen met een visuele beperking in de problemen geraakt door hybride auto’s. Toyota is met de Prius marktleider op het gebied van hybride auto’s. In Nederland rijden dik 8,5 duizend Priussen rond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding