Audi meldt zich nu ook op uitstootfront

Audi begint te communiceren over zijn emissie-aanpak. Het merk werkt op een ‘consequente manier’ aan de terugdringing van verbruik en emissie. Maar zonder aan prestaties in te leveren natuurlijk.

Audi zet in op AdBlue TDI, TSFI, brandstoffen, microhybridetechniek en full-hybrid. Tot het jaar 2012 zal Audi de CO2-waarde van al zijn modellen met ongeveer twintig procent reduceren, zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter zoals ook BMW dat doet met z’n efficiënt dynamics. Audi maakt gebruik van de bewezen TDI-technologie, diverse hybride aandrijflijnen en alternatieve brandstoffen. Het ultra low emission system reduceert de uitstoot van stikstofoxide met negentig procent. Hiervoor wordt AdBlue gebruikt, een biologisch afbreekbaar additief dat vóór de DeNOx-katalysator wordt ingespoten. Samen met de oxidatiekatalysator en het dieselpartikelfilter zorgt het voor een effectieve reiniging van de uitlaatgassen. Daarnaast krijgen de ‘downsized’ TFSI-benzinemotoren een rol. In de nabije toekomst zal Audi de TDI- en TFSI-modellen uitrusten met een energiemanagementsysteem (‘microhybridetechniek’) dat energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen opslaat en hergebruikt. Audi werkt ook aan een nieuwe versie van het startstopsysteem. Audi gaat verder de BlueMotion-techniek van Volkswagen overnemen onder de naam TDIe. De Audi A4 TDIe Concept is geshowd op de IAA Frankfurt en die heeft ook de microhybridetechniek. Audi zet verder in op de alternatieve brandstoffen bioethanol (E85), aardgas en SunFuel. Het merk zegt momenteel intensieve tests uit te voeren met de concept A5 2.0 T-CNG. Zijn turbomotor draait op CNG (aardgas) dat een schone verbranding oplevert. Sunfuel, een synthetische brandstof die wordt gefabriceerd uit biomassa (biomasse to liquids BtL) en dus duurzaam is, is op korte termijn inzetbaar. Op dit moment ontwikkelt Audi full-hybrid systemen voor diverse modellen. De eerste is een Audi Q7 met een elektromotor/dynamo tussen motor en versnellingsbak. De Q7 3.6 V6 FSI zou een gemiddeld verbruik hebben van 9,8 l/100 km, bijna een kwart minder dan het huidige basismodel. Een andere hybridetoepassing is te vinden in de compacte Audi metroconcept quattro, die onlangs zijn première had op de autotentoonstelling van Tokio. Dit studiemodel beschikt over een 1.4 TFSI die de voorwielen aandrijft én over een achterin geplaatste elektromotor met een vermogen van 30 kW / 200 Nm die zijn kracht overbrengt op de achterwielen. Deze motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden gebruikt. De accu’s die de elektromotor voeden, zijn ook via het stopcontact te laden (Plug-in Hybrid). Audi introduceerde ook de ‘zuinige modus’ als nieuw concept. Door met een druk op de knop iets in te leveren op het vlak van prestaties is een besparing van twintig procent ten opzichte van de modus ‘sport’ mogelijk, zo claimt Audi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Audi meldt zich nu ook op uitstootfront - Automobielmanagement.nl

Audi meldt zich nu ook op uitstootfront

Audi begint te communiceren over zijn emissie-aanpak. Het merk werkt op een ‘consequente manier’ aan de terugdringing van verbruik en emissie. Maar zonder aan prestaties in te leveren natuurlijk.

Audi zet in op AdBlue TDI, TSFI, brandstoffen, microhybridetechniek en full-hybrid. Tot het jaar 2012 zal Audi de CO2-waarde van al zijn modellen met ongeveer twintig procent reduceren, zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter zoals ook BMW dat doet met z’n efficiënt dynamics. Audi maakt gebruik van de bewezen TDI-technologie, diverse hybride aandrijflijnen en alternatieve brandstoffen. Het ultra low emission system reduceert de uitstoot van stikstofoxide met negentig procent. Hiervoor wordt AdBlue gebruikt, een biologisch afbreekbaar additief dat vóór de DeNOx-katalysator wordt ingespoten. Samen met de oxidatiekatalysator en het dieselpartikelfilter zorgt het voor een effectieve reiniging van de uitlaatgassen. Daarnaast krijgen de ‘downsized’ TFSI-benzinemotoren een rol. In de nabije toekomst zal Audi de TDI- en TFSI-modellen uitrusten met een energiemanagementsysteem (‘microhybridetechniek’) dat energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen opslaat en hergebruikt. Audi werkt ook aan een nieuwe versie van het startstopsysteem. Audi gaat verder de BlueMotion-techniek van Volkswagen overnemen onder de naam TDIe. De Audi A4 TDIe Concept is geshowd op de IAA Frankfurt en die heeft ook de microhybridetechniek. Audi zet verder in op de alternatieve brandstoffen bioethanol (E85), aardgas en SunFuel. Het merk zegt momenteel intensieve tests uit te voeren met de concept A5 2.0 T-CNG. Zijn turbomotor draait op CNG (aardgas) dat een schone verbranding oplevert. Sunfuel, een synthetische brandstof die wordt gefabriceerd uit biomassa (biomasse to liquids BtL) en dus duurzaam is, is op korte termijn inzetbaar. Op dit moment ontwikkelt Audi full-hybrid systemen voor diverse modellen. De eerste is een Audi Q7 met een elektromotor/dynamo tussen motor en versnellingsbak. De Q7 3.6 V6 FSI zou een gemiddeld verbruik hebben van 9,8 l/100 km, bijna een kwart minder dan het huidige basismodel. Een andere hybridetoepassing is te vinden in de compacte Audi metroconcept quattro, die onlangs zijn première had op de autotentoonstelling van Tokio. Dit studiemodel beschikt over een 1.4 TFSI die de voorwielen aandrijft én over een achterin geplaatste elektromotor met een vermogen van 30 kW / 200 Nm die zijn kracht overbrengt op de achterwielen. Deze motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden gebruikt. De accu’s die de elektromotor voeden, zijn ook via het stopcontact te laden (Plug-in Hybrid). Audi introduceerde ook de ‘zuinige modus’ als nieuw concept. Door met een druk op de knop iets in te leveren op het vlak van prestaties is een besparing van twintig procent ten opzichte van de modus ‘sport’ mogelijk, zo claimt Audi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding