Amsterdam verboden voor 'oude' auto's

Personenauto's van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen

Dat staat in de nieuwste verkeersplannen waarover het college waarschijnlijk vandaag beslist, aldus De Telegraaf. Het belangrijkste onderdeel van het verkeersplan is een forse verhoging van de parkeertarieven. Bovendien worden de uren dat betaald moet worden uitgebreid, meestal tot middernacht. Die maatregelen leveren de stad 31 miljoen euro per jaar op aan extra parkeergeld. Vreemd genoeg leidt dit slechts tot 0,9 tot 2,2 procent minder autokilometers. Met de opbrengst moeten maatregelen betaald worden die de lucht schoner maken, zoals een sloopregeling voor sterk vervuilende auto’s, en krijgen mensen een ov-abonnement als zij hun parkeervergunning inleveren. VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos is verbijsterd. "Als dit doorgaat worden er twee beloften gebroken. Ten eerste dat dit college de lasten voor burgers niet zou verhogen. Ten tweede heeft de PvdA gezegd tegen hogere parkeertarieven te zijn. De auto wordt hier echt als melkkoe gebruikt. Ook de milieuzone voor personenauto’s is voor ons onacceptabel. Zo krijgt de automobilist wel heel veel voor zijn kiezen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Amsterdam verboden voor 'oude' auto's - Automobielmanagement.nl

Amsterdam verboden voor 'oude' auto's

Personenauto's van voor 1992 op benzine en lpg, en dieselwagens zonder roetfilter mogen vanaf medio volgend jaar niet meer binnen de Amsterdamse ring A10 komen

Dat staat in de nieuwste verkeersplannen waarover het college waarschijnlijk vandaag beslist, aldus De Telegraaf. Het belangrijkste onderdeel van het verkeersplan is een forse verhoging van de parkeertarieven. Bovendien worden de uren dat betaald moet worden uitgebreid, meestal tot middernacht. Die maatregelen leveren de stad 31 miljoen euro per jaar op aan extra parkeergeld. Vreemd genoeg leidt dit slechts tot 0,9 tot 2,2 procent minder autokilometers. Met de opbrengst moeten maatregelen betaald worden die de lucht schoner maken, zoals een sloopregeling voor sterk vervuilende auto’s, en krijgen mensen een ov-abonnement als zij hun parkeervergunning inleveren. VVD-verkeerswoordvoerder Robert Flos is verbijsterd. "Als dit doorgaat worden er twee beloften gebroken. Ten eerste dat dit college de lasten voor burgers niet zou verhogen. Ten tweede heeft de PvdA gezegd tegen hogere parkeertarieven te zijn. De auto wordt hier echt als melkkoe gebruikt. Ook de milieuzone voor personenauto’s is voor ons onacceptabel. Zo krijgt de automobilist wel heel veel voor zijn kiezen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding