Eerste hybride Mercedes met lithium-ion accu

Vanaf 2009 zal Mercedes-Benz zijn S400 BlueHybrid uitrusten met een litium-ion accu. Daarmee zegt de fabrikant een doorbraak in batterijtechniek te hebben bereikt.

Lithium-ion accu’s worden tot nog toe voornamelijk toegepast in de consumentenelektronica. Daimlers research en development is in 1992 begonnen met research naar de technologie, die volgens Thomas Weber, verantwoordelijk voor R&D van Mercedes-Benz, beslissend is voor de toekomst van de auto-industrie. De lithium-ion accu is compact en levert betere prestaties ten opzichte van conventionele nikkelmetaalhydride accu’s. Daarnaast onderscheidt de accu zich door hoge efficiency, lange levensduur en grote betrouwbaarheid, zelfs bij zeer lage temperaturen. Het hoge veiligheidsniveau is gelijk aan dat van hedendaagse autoaccu’s. Lithium-ion accu’s zijn uitermate geschikt voor gebruik in hybride voertuigen. Daimler onderzoekt in hoeverre de techniek ook toepasbaar is in voertuigen die volledig elektrisch of door een brandstofcel worden aangedreven. De accu wordt geïntegreerd in het klimaatregelingssysteem van de auto, waardoor een optimale werktemperatuur van 15 tot 35 graden Celsius is gegarandeerd. Dit verlengt de levensduur van de accu en biedt maximale prestaties. De S400 BlueHybrid, die de primeur krijgt van de gepatenteerde accu, heeft een brandstofverbruik van 7,9 l/100 km met een CO2-emissie van 190 gram/km, een zeer lage waarde in dit segment. Daarmee is de S 400 BlueHybrid ‘de zuinigste luxe sedan van de wereld’ zonder dat concessies zijn gedaan aan de prestaties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eerste hybride Mercedes met lithium-ion accu - Automobielmanagement.nl

Eerste hybride Mercedes met lithium-ion accu

Vanaf 2009 zal Mercedes-Benz zijn S400 BlueHybrid uitrusten met een litium-ion accu. Daarmee zegt de fabrikant een doorbraak in batterijtechniek te hebben bereikt.

Lithium-ion accu’s worden tot nog toe voornamelijk toegepast in de consumentenelektronica. Daimlers research en development is in 1992 begonnen met research naar de technologie, die volgens Thomas Weber, verantwoordelijk voor R&D van Mercedes-Benz, beslissend is voor de toekomst van de auto-industrie. De lithium-ion accu is compact en levert betere prestaties ten opzichte van conventionele nikkelmetaalhydride accu’s. Daarnaast onderscheidt de accu zich door hoge efficiency, lange levensduur en grote betrouwbaarheid, zelfs bij zeer lage temperaturen. Het hoge veiligheidsniveau is gelijk aan dat van hedendaagse autoaccu’s. Lithium-ion accu’s zijn uitermate geschikt voor gebruik in hybride voertuigen. Daimler onderzoekt in hoeverre de techniek ook toepasbaar is in voertuigen die volledig elektrisch of door een brandstofcel worden aangedreven. De accu wordt geïntegreerd in het klimaatregelingssysteem van de auto, waardoor een optimale werktemperatuur van 15 tot 35 graden Celsius is gegarandeerd. Dit verlengt de levensduur van de accu en biedt maximale prestaties. De S400 BlueHybrid, die de primeur krijgt van de gepatenteerde accu, heeft een brandstofverbruik van 7,9 l/100 km met een CO2-emissie van 190 gram/km, een zeer lage waarde in dit segment. Daarmee is de S 400 BlueHybrid ‘de zuinigste luxe sedan van de wereld’ zonder dat concessies zijn gedaan aan de prestaties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding