Volvo start Zweedse proef met plug-in hybrides

Ford-docher Volvo Car heeft een joint venture gesloten voor de ontwikkeling van auto’s die via het stopcontact zijn op te laden. De plug-in hybrides worden in Zweden getest.

Het is een samenwerking met elektriciteitsproducent Vattenfall, Saab Automobile (onderdeel van GM), batterijproducent ETC en de Zweedse overheid. Volvo ontwikkelt de technologie voor deze nieuwe generatie hybrides.   Volvo heeft met deze samenwerking een unieke kans om de leiding te nemen in de ontwikkeling van innovatieve, geavanceerde en milieuvriendelijke autotechnologie, beweert topman Fredrik Arp van Volvo Car. In totaal worden tien plug-ins geproduceerd die via het stopcontact zijn op te laden. Het uiteindelijke doel van het project is een nieuwe generatie hybride auto’s te presenteren. ‘Wij willen betrokken zijn bij het bepalen van de regels voor de toekomst’, aldus Arp.   In een periode van vijf jaar zal Volvo Cars 1,2 miljard euro in de ontwikkeling van milieuvriendelijke concepten investeren. Die ontwikkeling moet het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen sterk verminderen. Volvo biedt nu een breed aanbod FlexiFuel-motoren, die geschikt zijn voor zowel benzine als bio-ethanol (E85). Dit jaar breidt Volvo het modellengamma uit met auto’s die minder dan 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Ook Saab heeft ingezet op bio-ethanolmotoren (BioPower).   Volvo Cars legt zich de komende jaren toe op de hybride technologie, beweert het merk. Op de middellange termijn worden hybride varianten geïntroduceerd waarbij een elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Op de langere termijn worden de plug-in hybrides geïntroduceerd zoals de C30 ReCharge Concept die in het najaar van 2007 is gepresenteerd. Deze conceptauto stoot ongeveer 65 procent minder CO2 uit dan gewone hybrides van vandaag de dag. En als de gebruikte elektriciteit voor het opladen afkomstig is van duurzame energiebronnen zoals waterkracht, zon- of windenergie, dan loopt dit percentage verder op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volvo start Zweedse proef met plug-in hybrides - Automobielmanagement.nl

Volvo start Zweedse proef met plug-in hybrides

Ford-docher Volvo Car heeft een joint venture gesloten voor de ontwikkeling van auto’s die via het stopcontact zijn op te laden. De plug-in hybrides worden in Zweden getest.

Het is een samenwerking met elektriciteitsproducent Vattenfall, Saab Automobile (onderdeel van GM), batterijproducent ETC en de Zweedse overheid. Volvo ontwikkelt de technologie voor deze nieuwe generatie hybrides.   Volvo heeft met deze samenwerking een unieke kans om de leiding te nemen in de ontwikkeling van innovatieve, geavanceerde en milieuvriendelijke autotechnologie, beweert topman Fredrik Arp van Volvo Car. In totaal worden tien plug-ins geproduceerd die via het stopcontact zijn op te laden. Het uiteindelijke doel van het project is een nieuwe generatie hybride auto’s te presenteren. ‘Wij willen betrokken zijn bij het bepalen van de regels voor de toekomst’, aldus Arp.   In een periode van vijf jaar zal Volvo Cars 1,2 miljard euro in de ontwikkeling van milieuvriendelijke concepten investeren. Die ontwikkeling moet het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen sterk verminderen. Volvo biedt nu een breed aanbod FlexiFuel-motoren, die geschikt zijn voor zowel benzine als bio-ethanol (E85). Dit jaar breidt Volvo het modellengamma uit met auto’s die minder dan 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Ook Saab heeft ingezet op bio-ethanolmotoren (BioPower).   Volvo Cars legt zich de komende jaren toe op de hybride technologie, beweert het merk. Op de middellange termijn worden hybride varianten geïntroduceerd waarbij een elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Op de langere termijn worden de plug-in hybrides geïntroduceerd zoals de C30 ReCharge Concept die in het najaar van 2007 is gepresenteerd. Deze conceptauto stoot ongeveer 65 procent minder CO2 uit dan gewone hybrides van vandaag de dag. En als de gebruikte elektriciteit voor het opladen afkomstig is van duurzame energiebronnen zoals waterkracht, zon- of windenergie, dan loopt dit percentage verder op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding