Dat betrof een voertuig in de prototypeklasse. Er is ook een stadsautoklasse en de zuinigste daarin komt uit Nederland. Met een verbruik van 848 kilometer op (omgerekend) één liter benzine wonnen The Hydro Cruisers van De Haagse Hogeschool. Van de overige Nederlandse teams behaalde de TU Delft het beste resultaat. In de prototypeklasse scoorde Delft een resultaat van (omgerekend) 1 op 1467 kilometer. Met het voertuig op waterstof verbraken de Haagse studenten in hun klasse hun eigen record uit 2007.

Zes Nederlandse teams stonden aan de start van deze internationale wedstrijd. De Nederlanders streden tegen tweehonderd andere studententeams uit 24 landen in het Zuid-Franse Nogaro. De deelnemers reden met voertuigen die ze zelf ontwierpen en bouwden, op benzine, diesel, LPG, GTL (gas to liquids), biobrandstof, waterstof of zonne-energie. Er waren twee wedstrijdklassen: ‘Prototype’ (futuristische designs, nadruk op lichte materialen en aerodynamica) en ‘UrbanConcept’ (stadsauto’s, geïnspireerd op de meer conventionele voertuigen voor dagelijks gebruik).

Shell zegt met de Eco-marathon een platform te bieden voor jongeren om te experimenteren met duurzame energie. De wedstrijd is een klassieke proeftuin waarin studenten en scholieren hun research en praktische toepassingen ervan kunnen demonstreren. Centraal staan duurzame mobiliteit, milieubewustzijn en het ontwikkelen van betaalbare alternatieven voor fossiele brandstoffen.

 

Zie ook www.bijlpr.nl