Het dieselaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s daalde in de eerste vier maanden van dit jaar naar 26 procent, een afname van bijna twee procentpunten vergeleken met dezelfde periode in 2007.

 

Dat blijkt uit de jongste cijfers van RDC Datacentrum. Alhoewel de verleiding wellicht groot is om de kentering in de populariteit van dieselauto’s toe te schrijven aan het abrupt gewijzigde overheidsbeleid ten aanzien van ‘schoon en zuinig’, lijkt er een minstens zo grote invloed uit te gaan van de gedaalde autovraag vanuit de zakelijke sector. Immers, de afname van de belangrijke leasesector (goed voor zo’n 27 procent van alle nieuwverkopen waarbinnen dieselauto’s een aandeel hebben van zo’n 52 procent) daalde dit jaar al met ruim zes procent.

 

Auto’s met uitsluitend een benzinemotor profiteerden er niet van, het verloren dieselterrein lijkt vooralsnog geheel ingenomen te worden door de opkomende hybrides. Maar de plaats van de hybride-auto’s is nog bescheiden. Door het geringe aanbod is maar één op de 58 nieuwe auto’s in deze categorie te plaatsen.

Binnen de gedaalde afzet van dieselauto’s is een opvallende trend gaande: ze hebben steeds vaker een automatische versnellingsbak. Dit jaar wordt in ons land ruim een kwart van alle dieselauto’s mét een automaat afgeleverd.