Duitsland en Frankrijk zijn gisteren  nader tot elkaar gekomen in een geschil over Europese eisen voor CO2-waarden voor nieuwe auto’s. Duitsland, waar relatief vervuilender auto’s worden geproduceerd, had bezwaar aangetekend tegen een voorstel van de Europese Commissie om voor 2012 de maximale gemiddelde uitstoot van CO2 per gereden kilometer terug te brengen van 160 naar 130 gram, met flinke boetes bij overtreding.

Frankrijk, waar meer kleinere en milieuvriendelijker auto’s van de band rollen, was het op zijn beurt niet eens met een voorstel van Duitsland om de verplichte reductie in uitstoot te verdelen over kleinere en grotere modellen.De Duitse kanselier Angela Merkel zei maandag dat zij en de Franse president Nicolas Sarkozy een belangrijke doorbraak hadden bereikt.

In een gezamenlijke verklaring gingen ze akkoord met het plan van de EU, maar vroegen zij meer tijd om aan de eisen te kunnen voldoen. De lage CO2-waarden zijn volgens hen namelijk alleen bij de nieuwste modellen haalbaar en niet bij bestaande modellen die over enkele jaren nog in productie zijn. Ook vroegen de leiders om mildere boetes. Daar tegenover stelden zij dat de gemiddelde uitstoot van CO2 tot 2020 nog verder teruggebracht kan worden, tot een waarde tussen de 95 en 110 gram per kilometer.